Akcie General Motors – automobilka, elektromobilita a autonomní vozidla – analýza akcie GM
Analýza akcií General Motors
General Motors je americká nadnárodní automobilová společnost se sídlem v Detroitu. Je největší automobilkou ve Spojených státech a 77 let byla největší automobilkou na světě, dokud nepřišla o první místo ve prospěch Toyoty.
General Motors provozuje výrobní závody v 8 zemích a její čtyři hlavní automobilové značky jsou Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac. Prostřednictvím společných podniků vlastní také podíly v čínských značkách Wuling Motors a Baojun a DMAX. Divize GM Defense vyrábí také vojenská vozidla pro americké ministerstvo obrany a ministerstvo zahraničí, divize OnStar poskytuje bezpečnostní, zabezpečovací a informační služby pro vozidla a ACDelco je divize společnosti zabývající se výrobou autodílů.
Společnost poskytuje také financování nákupu vozů (včetně ojetin) prostřednictvím společnosti GM Financial.
Kromě toho General Motors také vyvíjí samořízené automobily prostřednictvím svého většinového podílu ve společnosti Cruise LLC.
V rámci svého plánu dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2040 hodlá společnost do roku 2035 ukončit výrobu a prodej vozidel se spalovacími motory, včetně hybridních vozidel a plug-in hybridů. Americká automobilka přitom v současné době nabízí více vozidel s flexibilním palivem, jež mohou jezdit buď na etanolové palivo E85, nebo na benzin, případně na libovolnou směs obou paliv, než kterákoli jiná automobilka.
Přidejte se do uzavřené trading/investiční skupiny na Discordu!
Online graf akcií General Motors (GM)
Přečtěte si recenzi nejvyužívanějšího portálu pro online analýzu trhů TradingView.
General Motors představuje stále více investici do elektromobility
Investice do General Motors se dnes díky většinovému vlastnictví Cruise stále více stává investicí do budoucnosti elektrického autonomního řízení. V březnu 2022 oznámila společnost, že odkoupí podíl SoftBank v Cruise za 2,1 miliardy dolarů. Díky této investici zvyšuje General Motors svůj podíl ve společnosti na více než 80 %, což by mohlo být pro automobilku nakonec obrovským přínosem.
Skutečnost je taková, že se Cruise připravuje na rozjezd. V Kalifornii má povolení k provádění plně autonomních jízd pro vybrané zákazníky, přičemž nyní může účtovat lidem peníze za jízdy ve voze, kde musí pro jistotu ještě sedět řidič. Pokud však bude současný vývoj pokračovat, bude otázkou několika měsíců, než bude moci začít účtovat poplatky za autonomní jízdy.
Je zřejmé, že americká automobilka má o budoucnost Cruise mimořádně velký zájem, a to i přesto, že start-up bude pravděpodobně potřebovat miliardy dolarů, aby se jeho služba dostala na finančně udržitelnou úroveň. General Motors již poskytlo Cruise kontokorent ve výši 5 miliard dolarů na pomoc při zavádění autonomních vozidel pro sdílení jízd. Nyní jde ještě o krok dál a získává v Cruise více než 80% podíl.
Trh oceňuje General Motors k (20. 6. 2022) na pouhých 46 miliard dolarů, ale poslední kolo získávání finančních prostředků ohodnotilo Cruise na 30 miliard dolarů. Vzhledem k tomu, že General Motors nyní vlastní více než 80 % Cruise, je v tomto start-upu potenciálně uzamčena obrovská část hodnoty tradiční automobilky. Pokud se v příštích několika letech rozjede autonomní sdílení jízd, mohl by mít podíl General Motors v Cruise mnohem vyšší hodnotu, než je dnešní hodnota samotné automobilky. To osloví investory, kteří si myslí, že budoucnost dopravy je v autonomních vozidlech.
Klíčovou proměnnou je nabídka čipů
Celosvětový nedostatek polovodičů donutil společnost v roce 2021 výrazně snížit výrobu ve srovnání s úrovní před pandemií. V klíčovém regionu Severní Ameriky – kde americký automobilový gigant generuje většinu svých příjmů a zisku – klesl velkoobchodní objem z 802 000 kusů ve čtvrtém čtvrtletí roku 2020 na zhruba 650 000 kusů za čtvrtletí v první polovině roku 2021, než se ve třetím čtvrtletí zastavil na pouhých 423 000 kusech. Ve čtvrtém čtvrtletí se velkoobchodní objem začal zotavovat a dosáhl 579 000 jednotek. A na začátku února společnost předpokládala, že její globální velkoobchodní objem v roce 2022 meziročně vzroste o 25 % až 30 %.
Od té doby válka mezi Ruskem a Ukrajinou dále zamotala globální dodavatelské řetězce a hrozila vznikem nového nedostatku klíčových materiálů používaných při výrobě polovodičů. To by mohlo zhoršit přetrvávající nedostatek čipů. Obavy investorů z možného dopadu na výrobu mohou dobře vysvětlit prudký pokles akcií General Motors v první polovině roku 2022.
General Motors může i nadále zvládat nedostatek čipů
Dostupnost čipů se pro společnost v roce 2022 ve srovnání s rokem 2021 zlepšila díky agresivnímu úsilí společnosti o zajištění pevných dodavatelských závazků. Produkce General Motors v Severní Americe se v prvním čtvrtletí roku 2022 opět postupně zlepšila. A podle očekávání vedení bude severoamerické divize General Motors i nadále překonávat úroveň výroby z roku 2021, zejména ve druhé polovině roku 2022.
Na druhé straně dodávky vozů automobilky na domácím trhu v prvním čtvrtletí 2022 meziročně poklesly o 20 %, a to v důsledku nízkých zásob u dealerů. Automobilka si navíc v dubnu vybrala dvoutýdenní odstávku v továrně na výrobu nákladních automobilů v Indianě, což ukazuje, že ještě plně nespravila svůj dodavatelský řetězec polovodičů.
Investoři však pravděpodobně na tyto zprávy reagovali přehnaně. Koneckonců General Motors dosáhl v roce 2021 rekordního zisku i přes ještě větší omezení dodávek – vedení společnosti totiž upřednostňuje výrobu a prodej svých nejziskovějších vozidel. Úzká nabídka zásob nových vozů podpoří také ceny ojetých vozidel, i když se pravděpodobně nedostanou na historicky nejvyšší úroveň z roku 2021, což pomůže finanční jednotce General Motors pokračovat v masivních ziscích. Jakékoliv omezení výroby tak pravděpodobně nevykolejí ziskovost společnosti.
Zaměřte se na širší souvislosti
I kdyby nedostatek čipů ovlivnil výrobu v roce 2022 a následujících letech více, než se očekávalo, pouze by zvýšil úroveň zadržované poptávky, což by podpořilo vysoké prodeje v následujících letech. General Motors agresivně reinvestuje své zisky do rozšiřování nabídky elektromobilů a výrobních kapacit elektromobilů.
Díky tomu si automobilka udrží svou důležitost v době, kdy se v automobilovém průmyslu bude upouštět od vozidel na benzinový pohon.
Mezitím General Motors zvýšil svůj podíl v Cruise a drží tak v této společnosti již 80% podíl. Hodnota tohoto start-upu by přitom mohla výrazně vzrůst, pokud se Cruise podaří zavést službu robotického taxi ve velkém měřítku.
Na základě ceny akcií General Motors ve výši zhruba 32 dolarů za akcii je tržní hodnota společnosti přibližně 45 miliard dolarů. Vzhledem k potenciální hodnotě Cruise a k tomu, že hlavní činnost General Motors by mohla v roce 2022 dosáhnout provozního zisku ve výši 15 miliard dolarů, se akcie na této úrovni jeví jako extrémně podhodnocené. V důsledku toho by trpěliví investoři, kteří koupí a podrží akcie General Motors, mohli v příštím desetiletí dosáhnout velkých zisků.
Při tržní kapitalizaci 46,5 mld. USD a ročních tržbách 130 mld. USD činí čistý zisk společnosti 10 mld. USD. Hodnotové ukazatele P/E na 5,3 a forward P/E na 4,8 signalizují podhodnocené akcie. Společnost je zatížena vysokým dluhem ve výši 90 mld. USD po odečtení hotovosti.
Srovnání brokerů XTB a T212
Analýza akcií General Motors (GM)
Platné k datu 21. 6. 2022
Název společnosti (ticker) | General Motors (GM) |
Akciový index | S&P 500 |
Sídlo společnosti | Detroit, Michigan |
Tržní kapitalizace | 46 miliard USD |
Sektor (podsektor) | Consumer Cyclical (Auto Manufacturers) |
Počet zaměstnanců | 157 000 |
Dividenda | – |
P/E | 5,29 |
EPS | 6,02 |
P/S | 0,35 |
P/B | 0,75 |
P/C | 1,75 |
TCZ hodnotí | 7/10 |
Nakupuj akcie u ověřených brokerů!


