Akcie Meta (dříve Facebook) – investice do sociálních sítí a virtuální reality
Facebook dlouhodobě čelí kritice za nakládání s obsahem vytvořeným uživateli na svých stránkách. Tato kritika dosáhla vrcholu v roce 2020, kdy se gigant sociálních médií ocitl uprostřed vyhrocené volební vřavy v USA. Politikům i velkým korporacím se nelíbí rostoucí role Facebooku v životě lidí.
Postoj veřejnosti se zdá být opačný, protože téměř polovina světové populace nyní používá alespoň jednu z jeho aplikací.
Během pandemie covid-19, kdy se přátelé, rodiny a kolegové museli navzájem distancovat, se miliardy lidí přihlašovali na Facebook, aby zůstali ve spojení. Ať už jsou tvrzení proti Facebooku oprávněná nebo ne, jeho podnikání toho zahrnuje mnohem více než jenom sociální sítě.
O společnosti Facebook (Meta)
Spoluzakladatelem společnosti Facebook je celým jménem Mark Elliot Zuckerberg, který se v žebříčku nejbohatších lidí na Zemi pravidelně objevuje mezi TOP 10.
V roce 2002 nastoupil na Harvard (který nedokončil), kde po dvou letech spustil první verzi dnešní sociální sítě Facebook.
O jeho životě, i kdo nebo co jej přivedlo k nápadu naprogramovat Facebook, byl natočen film s názvem The Social Network.
Společnost Facebook oficiálně změnila dne 28. 10. 2021 svůj název na Meta (Meta Platforms, Inc.).
Změna názvu byla oznámena na konferenci Facebook Connect pro rozšířenou a virtuální realitu, čímž odráží rostoucí ambice společnosti mimo sociální média (CNBC).
Online graf akcií Facebook (FB)
Přečtěte si recenzi nejvyužívanějšího portálu pro online analýzu trhů TradingView.
Facebook využívají miliardy lidí a jejich počet stále roste
Facebook je největším provozovatelem sociálních sítí na světě. Celkem 3,3 miliardy lidí používají alespoň jednu z jeho rodiny aplikací, která zahrnuje Facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp. Toto číslo přitom jenom během roku 2020 vzrostlo o více než 300 milionů lidí. Inzerenti mohou jen díky spolupráci se společností Facebook cílit na téměř polovinu světové populace. Marketéři si navíc mohou vybrat velmi jednoduše geografickou oblast, kterou chtějí oslovit – celý svět nebo třeba konkrétní okres. Přesnost, kterou inzerentům nabízí, zvyšuje efektivitu jejich reklamy a snižuje náklady na získávání nových zákazníků.
Byznys reklam na Facebooku
Lidé, kteří používají Facebook, o sobě dobrovolně sdílejí osobní informace, jako je jejich věk, rodinný stav, zájmy a místo, kde studovali. To umožňuje inzerentům další úroveň zaměření, která ještě více snižuje nehospodárné výdaje. V porovnání s ostatními sociálními sítěmi sdílejí lidé na Facebooku více informací. Tyto faktory přispívají k tomu, že Facebook dokáže generovat nejvyšší průměrný příjem na uživatele (ARPU) mezi všemi konkurenty.
V roce 2020 činilo ARPU 32 dolarů, což je více než 6násobek příjmů na jednoho uživatele v porovnání s hodnotou v roce 2011 (zdroj). Příjem na uživatele by měl nadále růst, protože bude umožněno znovu otevřít více podniků po celém světě.
Funkce cílení Facebooku budou přínosné pro místní restaurace i celou řadu dalších lokálních podniků, které trpěly místními lockdowny.
A navzdory negativním zprávám v podobě kalifornského zákona o ochraně spotřebitele a aktualizací systému iOS společnosti Apple, které sníží účinnost cílení reklamy, se vedoucí postavení Facebooku pravděpodobně nezmění.
Zvyšující se tržby z reklamy
Facebook je na trhu digitální reklamy na druhém místě za Googlem ze skupiny Alphabet v mnoha zemích, včetně USA. Tento duopol způsobuje, že inzerenti těžko mohou Facebook ignorovat.
To je také důvod, proč byl bojkot reklamy na Facebooku na začátku roku 2020 z velké části dočasný a symbolický a proč snadno přečkal zpomalení výdajů na reklamu během celé pandemie. Ve skutečnosti příjmy z reklamy společnosti Facebook, které v prvních devíti měsících roku 2020 meziročně vzrostly o 16 %, stále rostly rychleji než příjmy z reklamy společnosti Google, které ve stejném období meziročně vzrostly jen o 4 %.
Doposavad drží první místo v oblasti výdajů na reklamu televize, ale očekává se, že se brzy posune na druhé místo. Výdaje na digitální reklamu v USA podle odhadů vzrostou ze 132 miliard dolarů v roce 2019 na 243 miliard dolarů v roce 2024. Podobný posun pak lze očekávat po celém rozvinutém světě. Role Facebooku na trhu digitální reklamy v kombinaci s posunem výdajů na reklamu směrem k digitální reklamě mu dává potenciál k dalšímu více než dvoucifernému nárůstu příjmů ročně po několik dalších let.
Zlaté vejce Facebooku? Virtuální realita
Facebook stále generuje téměř 99 % svých příjmů z reklamy, ale jeho „ostatní“ podnikání postupně roste díky čilému prodeji náhlavních souprav Oculus VR. Oculus Quest, funguje samostatně bez připojení k počítači nebo telefonu, byl dobře přijat spotřebiteli a vede trh samostatných náhlavních souprav.
Podle společnosti SuperData dodal Facebook na trh v roce 2020 705 000 náhlavních souprav Oculus Quest. V roce 2021 však navyšuje výrobu svých náhlavních souprav Quest 2 s cílem dodat na trh 2 miliony kusů.
Tento cíl naznačuje, že rostoucí ekosystém her a obsahu pro virtuální realitu Facebooku přitahuje uživatele. V květnu 2021 Facebook oznámil, že za poslední rok prodal obsah pro zařízení Quest v hodnotě více než 100 milionů dolarů, což znamená, že každý majitel zařízení Quest si koupil obsah za více než 140 dolarů. To je pro Facebook stále jen kapka v moři, ale naznačuje to, že základy jeho VR platformy, která by v budoucnu mohla virtuálně propojit uživatele jeho sociálních sítí, se postupně formují.
Podle společnosti Research and Markets by celosvětový trh s rozšířenou realitou a virtuální realitou mohl v letech 2020 až 2030 každoročně růst složenou roční mírou růstu 42,9 %, a Facebook má dobré předpoklady na tomto významném trendu vydělat.
Dovětek Petr Plecháč
Že je Facebook primárně o reklamě? O tom svědčí také jedno z jeho mott: „Dobré nápady si zaslouží být nalezeny. Personalizované reklamy vám je pomohou najít„.
Facebook není ale jen o reklamě, vzpomeňme si, proč jsme na Facebook zamířili my sami. Sociální síť Facebook je technologie, která pomáhá lidem spojit se s přáteli, rodinou i komunitou, pomáhá rozvíjet byznys a učit se novým věcem.
Na jaké části můžeme Facebook rozdělit?
- Facebook app, Messenger, Instagram, WhatsApp, Oculus (virtuální realita), Workplace (místo pro pracovní skupiny využívající chat, videohovory aj.), Portal (videohovory) a Novi (digitální platby využívající blockchain technologii)
V akciových screenerech nalezneme akcie Facebooku v sektoru Communication Services (jako Alphabet (Google), The Walt Disney, AT&T či Netflix) a v podsektoru Internet Content & Information (jako Snap, Airbnb, NetEase či Pinterest).
Aktuální informace pro investory a důvěryhodná data najdete na stránkách Facebook pro investory.
Základní informace o společnosti Facebook
| Název společnosti (ticker) | Facebook (FB) |
| Akciový index | S&P 500 a NASDAQ |
| Sídlo společnosti | Menlo Park (Kalifornie) |
| Tržní kapitalizace | 1 bilion dolarů |
| Sektor (podsektor) | Communication Services (Internet Content & Information) |
| Počet zaměstnanců | 61 000 |
| Dividenda | – |
| P/E | 29,25 |
| EPS | $11,84 |
| P/S | 10,31 |
| P/B | 7,27 |
| P/C | 15,15 |
| TCZ hodnotí | 9/10 |
Analýza akcií Facebook
Vnitřní hodnota akcií FB
Facebook patří mezi akciové společnosti, které jsou velké, stabilní a výdělečné, a lze tak na ni aplikovat metody na zjištění vnitřní hodnoty akcií.
Pokud použijeme klasický model zjištění férové ceny akcie a dosadíme: EPS = $11,84 ; míra růstu 15 % ; očekávaný výnos 10 % a P/E v době prodeje 24, vychází aktuálně férová cena $424 / akcii.
Je dobré podotknout, že např. tržby Facebooku rostly v posledních letech spíše o desítky procent, nicméně takový růst se v následujících 5 až 10 letech neočekává.
Finanční výsledky společnosti Facebook
Navzdory potížím na začátku roku 2020, v souvislosti s pandemií, dosáhly celkové tržby téměř 86 miliard dolarů, což představuje nárůst o 22 % oproti úrovni roku 2019. Většinu tohoto růstu tvořil 21% nárůst příjmů z reklamy. Nicméně 72% nárůst „ostatních příjmů“, který se týká především příjmů souvisejících s VR, ukazuje i na úspěch mimo oblast reklamy.
Rovněž čistý příjem se ve stejném období zvýšil o 58 % na něco málo přes 29,1 miliardy dolarů. Většinu nárůstu čistého zisku vysvětluje 37% pokles všeobecných a administrativních nákladů, tedy nákladů na mzdy, odměny za akcie a odborné služby.
Navíc existuje jen málo společností v silnější pozici než Facebook, které by dokázaly čelit nepřízni osudu. Facebook si udržuje solidní hotovostní pozici, když v roce 2020 vygeneroval více než 23 miliard dolarů volného peněžního toku. Nyní drží téměř 62 miliard dolarů v hotovosti a obchodovatelných cenných papírech, navíc ho netíží žádný dluh.
Tržby Facebooku
V roce 2021 by se tržby společnosti FB měly vyšplhat na 115 miliard dolarů, v roce 2022 pak na 137,5 miliard dolarů.
To pro Facebook znamená růst tržeb v roce 2021 o 33,7 % a v roce 2022 o 19,6 %.
Tržby společnosti Facebook rostou meziročně v řádech desítek procent, v roce 2016 vzrostly dokonce o závratných 54 %, zatímco v roce 2020 o „pouhých“ 22 %. Tržby FB tvoří z 98,5 % reklama, zbytek je trefně označován jako „Other revenue“. Na marži se u takové společnosti dívá velmi dobře, i v posledním roce si dokázala udržet více než 80 %.
V roce 2021 by měl Facebook poprvé dosáhnout na tržby větší než 100 miliard dolarů, z čehož by čistý zisk mohl představovat víc než 33 miliard dolarů. Net income TTM se aktuálně pohybuje kolem 33,7 miliard dolarů.
Tržní kapitalizace společnosti se v červnu 2021 přehoupla přes 1 bilion amerických dolarů, dluh společnosti činí aktuálně 12 miliard dolarů a v hotovosti má FB k dispozici přes 64 miliard dolarů.
Konkurence pro Facebook
Dle portálu Seeking Alpha jsou vrstevníky / největšími konkurenty pro Facebook společnosti: Google (Alphabet), Snap, Baidu a Twitter. V současnosti je také velmi skloňovaným pojmem aplikace TikTok od společnosti ByteDance.
Měli byste koupit akcie Facebook?
Investoři toho mohou najít na akciích Facebooku mnoho zajímavého. Čas ukáže, co se stane, až se Facebook nebude moci nadále spoléhat na výrazný růst počtu uživatelů. Výdaje na reklamu však zůstávají vysoké a VR segment společnosti bude pravděpodobně výrazně růst.
Facebook je oblíbený boxovací pytel kritiků, ale jeho hlavní podnikání je velmi silné, poměrně bez problémů přečkal brutální rok 2020 a jeho katalyzátory růstu by mohly akcie Facebook i nadále zvedat na nová maxima.
Akcie Facebook (FB) nakupujte u ověřených brokerů














