Co je P/S – Price to Sales, akciový hodnotový ukazatel
Co je ukazatel P/S?
Price to Sales je jeden ze základních ukazatelů oceňující akcie. Jedná se o poměr ceny akcie a tržeb společnosti, připadající na jednu akcii. Hodnota tržeb je zde udávána za čtyři uzavřená čtvrtletí.
Specifikem tohoto ukazatele je to, že se využívá hlavně k porovnávání akciových společností v rámci jednoho odvětví, kdy jsou porovnávány tržní kapitalizace společností s jejich tržbami.
Ukazatel P/S lze také pochopit jako „kolik je investor ochoten zaplatit za 1 dolar tržeb společnosti“. Pozor! Ne zisku, ale tržeb.
Kde najdu ukazatel P/S?
Mezi oblíbené akciové online screenery patří např: Finviz, SeekingAlpha nebo FinanceYahoo. U všech tří velmi snadno zjistíme, jakou hodnotu P/S vykazuje námi zvolená akcie.
Základní informace o vybrané akcii bychom se měli dozvědět i od našeho akciového brokera. Mezi základní informace patří P/E, EPS, P/B či tržní kapitalizace společnosti.
Recenze akciového brokera XTB Online Trading a založení účtu.
Příklad výpočtu P/S
Výsledná hodnota Price to Sales (P/S) se interpretuje následovně:
- 0-3: vhodné nakupovat
- 5 +: extrémní předražení akcie
Zdroj: P/S
Jelikož nám ukazatel P/S udává, kolik platíme za 1 dolar tržeb, platí zde pravidlo čím méně tím lépe.
Využití ukazatele P/S v praxi
Tento ukazatel je vhodné využít pro analyzování začínajících společností, u kterých ještě není možné stanovit hodnotu ukazatele P/E.
Rovněž je vhodné provést porovnání výsledných hodnot ukazatele P/S napříč jedním sektorem, aby bylo možné přesně definovat předraženost jednotlivých akcií a odhalit tak vhodné investiční tituly.





Jo takové příspěvky se mi líbí 👌 jen tak dál.
To jsme rádi 🙂