Luxusní značky v plamenech: Je to šance pro investory?
Akciové trhy v poslední době zažívají výrazný nárůst optimismu. Mnoho akciových indexů se přibližuje svým historickým maximům a ve Spojených státech se očekává snížení úrokových sazeb. Situace na trhu je však komplexní a nálada se liší napříč různými sektory. Zajímavou výjimkou je segment luxusního zboží, zahrnující značky prodávající exkluzivní módu, doplňky a alkohol. Tento sektor, navzdory celkovému pozitivnímu trendu, zaznamenává pokles. Jaký vývoj můžeme očekávat?
Luxusní segment trhu má svá specifika. Jedním z pozoruhodných aspektů je, že jde o jedno z mála odvětví, kde si evropské značky dokázaly zachovat vedoucí postavení. Většina předních luxusních značek má evropský původ, včetně gigantů jako LVMH, Hermes, Richemont, Ferrari, Kering a Prada. Pro lepší představu o největších hráčích v tomto sektoru je níže k dispozici přehled top společností ke konci června.
Nedávné období se ukázalo jako náročné pro akcie většiny luxusních značek. Graf znázorňuje jejich výkonnost od začátku března 2024. Pozorujeme, že akcie Richemontu zaznamenaly pokles o 4,3 %, Hermes o 7,5 %, LVMH o 15,9 %, Kering o 22 % a Burberry dokonce o značných 39,5 %. Pro kontext, ve stejném časovém úseku index S&P 500 vzrostl o 10,2 %. Tato data jasně ukazují, že akcie zmíněných luxusních společností čelí již několik měsíců výraznému tlaku na pokles.
Co stojí za poklesem akcií? Luxusní značky čelí v poslední době řadě výzev. Mnohým z nich sice významně prospělo období po prázdninách, kdy zaznamenaly nárůst tržeb, zisků i marží. Bohatší klientela se svým nákupním chováním často liší od běžných spotřebitelů a je méně citlivá na inflaci, což pomohlo udržet výkonnost těchto společností. Nicméně se zdá, že jsme možná dosáhli určitého prahu, kdy i část této klientely začíná přehodnocovat své nákupy luxusního zboží.
Další významný faktor představují nepříznivá data a prognózy z Číny. Tento trh je pro luxusní sektor klíčový a generuje značnou část příjmů. Současná situace v Číně, charakterizovaná řadou vnitřních problémů a slabší než očekávanou spotřebitelskou poptávkou, se negativně odráží i na akciích luxusních značek.
Nelze opomenout ani obchodní a geopolitické aspekty. USA a EU zvažují uvalení cel na čínské elektromobily, což by mohlo vyvolat odvetná opatření zasahující i sektor luxusního zboží. Nedávno se například objevily zprávy o zahájení antidumpingového šetření evropského koňaku (včetně produktů LVMH) ze strany Číny, což vedení LVMH interpretuje jako reakci na evropská cla uvalená na čínské elektromobily.
V neposlední řadě je třeba zmínit, že akcie některých společností zaznamenaly v minulosti výrazný růst, což mohlo přispět k současné korekci jejich hodnoty.
Z celého sektoru se aktuálně jeví Burberry jako značka s největšími problémy. Akcie společnosti klesají již více než rok a od svých maxim již klesly o 70 %, viz graf.
Jen v posledních dnech se objevilo několik negativních zpráv od společnosti. Společnost totiž vydala varování před zpomalením obchodu, což může mít za následek horší celoroční čísla, než se očekávalo. Společnost také pozastavila výplatu dividend a vyměnila generálního ředitele. K tomu se vedení Swatch Group negativně vyjádřilo k současné poptávce a společnost Burberry rovněž přijala několik opatření ke snížení nákladů, aby zmírnila propad. Na tento komentář pochopitelně reagovaly poklesem i akcie dalších společností v odvětví.
Přidejte se do uzavřené trading/investiční skupiny na Discordu!
Segment tedy v současné době prochází útlumem spojeným s poklesem poptávky a bude zajímavé sledovat, jak se budou akcie dotčených společností vyvíjet v následujících čtvrtletích. Za několik dní také začínají olympijské hry v Paříži, kde je LVMH prémiovým partnerem, což by mělo společnost trochu zviditelnit.
Pokud se o luxusnímu segmentu chcete dozvědět více, v nedávné době na toto téma vyšel report od XTB s názvem Luxusní značky. Tomáš Vranka se rovněž na toto téma zaměřil v posledním dílu své série Akciového portfolia Tomáše Vranky.
Investování je rizikové. Investujte zodpovědně.





