Zvýšená cla na elektromobily z Číny a možné obchodní příležitosti s tím spojené
Situace na trhu s elektromobily se zase vyostřuje. Příčinou jsou nedávná zvýšení cel na dovoz automobilů z Číny, po kterých sáhla EU. Ta mají vejít v platnost v červenci a trvat po dobu 4 měsíců. Jejich výše se přitom má lišit v závislosti na ochotě dané automobilky spolupracovat s orgány EU. A tak zatímco například vozy čínské automobilky BYD budou zatěžkány 17,4% clem, u konkurenta SAIC půjde pravděpodobně až o 38,1 %.
Nutno podotknout, že tento krok byl negativně přijat jak veřejností, tak pochopitelně také čínskou vládou, avšak odpůrci se najdou také na straně evropských automobilek. Patrně nejhlasitějšími z nich jsou automobilky Volkswagen, BMW a Mercedes, které se bojí odvetných opatření. Velká část jejich tržeb totiž proudí právě z Číny.
Zvýšená cla a negativní dopad na evropské automobilky
Vysoká cla, která mají chránit evropské automobilky před konkurencí z Číny, mají zatím paradoxně opačný efekt. Evropské automobilky generují výraznou část svých tržeb právě v Číně – Volkswagen Group asi 40 %; BMW asi 33 %; a Mercedes Benz asi 30 %. Bojí se proto možné odplaty. Dalším negativním dopadem je pak fakt, že nezanedbatelná část evropských automobilek vyrábí své vozy právě v Číně, a poté je exportuje zpět do Evropy – cla se tedy týkají i jich.
Ostatně reakce akcií těchto tří automobilek mluví za vše. Za poslední měsíc se totiž propadly, a to přesně podle toho, jak velkou expozici na čínském trhu mají. Nejvíce se tedy propadly akcie Volkswagen (o 11 %), následovalo BMW (propad o 8 %) a Mercedes (5 %).
Zdá se, že zvýšení cla má negativní dopad také na automobilky, jejichž vozy se považují za prémiové a mohlo by se zdát, že změny nebudou mít vliv na jejich poptávku. Nejvýraznějším příkladem je německá automobilka Porshe, jejíž akcie (Porshe AG) se za poslední měsíc propadly o 15 %. Za propadem však stojí nejen obavy z čínské odplaty na zavedení cla (25 % tržeb Porsche proudí právě z Číny), ale také hrozba nových žalob ve Velké Británii, které souvisí s podváděním u emisních zkoušek. Tzv. “dieselgate” se táhne již od roku 2015.
Potenciální vítězové obchodní války
Z obchodní války může paradoxně vytěžit automobilka Volvo, která je sice vlastněná čínskou společností Geely, ale výroba probíhá zejména ve Švédsku, Belgii, USA, Malajsii a Indii. Hlavními trhy pro Volvo pak jsou Evropa a Severní Amerika. Méně zasažení mohou být i výrobci jako Seat a Škoda, kteří se zaměřují zejména na evropský trh. Obě automobilky spadají do portfolia Volkswagen, jeho velikost tak může být výhodou.
Samostatnou kapitolou jsou luxusní vozy automobilek jako Ferrari či Lamborghini. Ty s největší pravděpodobností neohrozí ani případná odveta Číny za zvýšení cel. Tyto prémiové vozy jsou totiž už nyní v Číně o několik procent dražší než v Evropě a díky svému postavení na “vrcholu potravního řetězce” nemusí být ohroženy ani dalším zdražením. A tak přestože prvotní reakce akcií na cla může být negativní, velký pokles prodejů těchto prémiových vozů v Číně není příliš očekávaný. Například Ferrari navíc generuje z Číny jen kolem 12 % tržeb.
Přinesou zvýšená cla nové investiční příležitosti?
Otázkou nyní zůstává, jaká bude další reakce Číny. Uvalení cel na vepřové maso a zemědělské produkty z EU však patrně nebude tím jediným odvetným krokem. Čína by totiž mohla bez většího překvapení představit nová cla na evropské vozy se spalovacími motory, které by snadno obhájila bojem s klimatickými změnami. Zatím tak však neučinila, pravděpodobně si všímá nepříliš vřelého přijetí zavedení cla na čínské vozy v Evropě.
Při případném ohlášení zvýšení cel na evropské vozy však mohou trpět zejména automobilky Volkswagen, Mercedes a BMW. Obchodníkům by se tak potenciálně mohla vyplatit případná spekulace proti těmto akciím. EU vyhlásila cla na čínské EV jen na 4 měsíce, je tak dost možné, že i čínská cla by byla dočasná. V tom případě se může při korekci vyplatit nakoupit akcii německých automobilek. Například BMW nyní nabízí velmi štědrou dividendu, své místo tak může mít i v dlouhodobějším portfoliu.
Případné korekce pak mohou investoři využít k nákupu akcií Ferrari, které by v delším horizontu neměly být až tak ovlivněny. Luxusní automobilky jsou velmi cyklické, vzhledem k výhledu na snižování úrokových sazeb po světě mohou být zajímavé.
Využijte zvýšených cel ve vlastní prospěch a spekulujte na ceny akcií Volkswagen, BMW či Mercedes s Purple Trading
ZOBRAZIT NABÍDKU CFD AKCIÍ
CFD (Rozdílové smlouvy) jsou složité nástroje, u kterých je vysoké riziko rychlé ztráty peněz v důsledku pákového efektu. U 66,30 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s CFD (rozdílovými smlouvami) u tohoto poskytovatele ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých prostředků. Obchodování s cizími měnami na marži s sebou nese vysokou míru rizika a nemusí být vhodné pro všechny investory. Vysoká míra pákového efektu může působit ve váš prospěch, ale i neprospěch. Než se rozhodnete obchodovat foreign exchange , měli byste pečlivě zvážit své investiční cíle, úroveň zkušeností a ochotu riskovat. Existuje možnost, že byste mohli přijít o část nebo celou svou počáteční investici, a proto byste neměli investovat peníze, které si nemůžete dovolit ztratit. Měli byste si být vědomi všech rizik spojených s obchodováním foreign exchange a v případě pochybností byste měli požádat o radu nezávislého finančního poradce. Veškeré názory, zprávy, výzkumy, analýzy, ceny nebo jiné informace obsažené v tomto dokumentu jsou poskytovány jako obecné informace k trhu a nepředstavují investiční poradenství. Společnost L.F. Investment Limited nepřebírá odpovědnost za jakoukoli ztrátu nebo škodu, zejména včetně ušlého zisku, které mohou přímo nebo nepřímo vzniknout v důsledku toho, že použijete nebo se spolehnete na tyto informace. Purple Trading je kyperská národní ochranná známka (č. 85981), národní ochranná známka Spojeného království (č. UK00003696619) a ochranná známka Evropské unie (č. 018332329) vlastněná a používaná společností L.F. Investment Limited, 11, Louki Akrita, CY-4044 Lemesos, Kypr, licencovanou kyperskou investiční společností regulovanou institucí CySEC, s licencí č. 271/15.




