Investiční strategie Warrena Buffetta je mrtvá. A my jsme ji zabili! Proč?
Warren Buffett se chystá do důchodu, a je proto načase začít přemýšlet nad tím, co legendární investor po své kariéře zanechá. Vlajkovou lodí jeho filozofie je „hodnotové investování“, tedy hledání akcií, které se obchodují níže, než je jejich opravdová skrytá hodnota.
V tomto článku zkusím osvětlit, proč se domnívám, že daný princip umřel.
Hned zprvu musím ctěného čtenáře uklidnit, že nepůjde o výkřik starce vzpomínajícího na staré dobré časy. Nýbrž jde o myšlenkový pochod vyvolaný některými faktory, které můžeme obzvláště od roku 2019 na akciových trzích pozorovat: demokratizace, nástup umělé inteligence a zpřístupnění dat víceméně o čemkoliv, kdykoliv a kdekoliv.
Demokratizace trhu a iluze výjimečnosti
Před několika lety proběhl výzkum, kde se vědci účastníků ptali, jestli si připadají inteligenčně nadprůměrní. Téměř 60 % z nich řeklo, že ano. To potvrdilo iluzi vlastní výjimečnosti, protože pokud by neexistovala, odpovědělo by tak jen 50 % účastníků daného šetření. Taková iluze platí i pro podmnožinu společnosti, investory a obchodníky.
Na trh proudí stále více lidí. Symbolem demokratizace trhu se staly aplikace, jako je americký Robinhood nebo převážně evropská platforma eToro. Každý může být investor, čímž se náležitě chlubí na sociálních sítích, jako jsou Reddit a Twitter. Obzvláště na Redditu si milí spoluinvestoři mezi sebou sdílí akcie, které považují za podhodnocené (s vyšší opravdovou než tržní hodnotou). Malí Warreni Buffetti.
Každý na těchto fórech se domnívá, že našel skrytý poklad, který ještě nikdo před ním neobjevil. A to navzdory tomu, že konkurence je nejen stále větší, ale i chytřejší a mazanější.
Skrytá hodnota neexistuje. Jenom ta tržní.
V sekci komentářů jednoho z podobných příspěvků jsem našel citát, který bych si pro čtenáře dovolil parafrázovat:
„Takže ty si myslíš, že jsi chytřejší než všichni ostatní? Než 31 milionů dalších uživatelů Robinhoodu? Že jsi odhalil něco, o čem Blackrock Advisors nebo AQR neví? Lidi s počítači, co dokážou rozjet Cyberpunk 2077 bez lagu?
Já ti něco povím. Před 50 lety bylo do ceny akcie Volkswagenu započítáno i to, že se vůbec narodíš. To, že vůbec budeš investovat tam, bylo při tvém narození. Dnes v té ceně je i to, jestli při sexu máš kondomy nebo spoléháš na antikoncepci.“
Mojí tezí budiž to, že všechny relevantní i nerelevantní dostupné informace jsou v ceně kteréhokoliv aktiva promítnuty. Důvodem, jak jsem již nastínil, je stále větší konkurence, větší přístup k informacím a větší schopnost data zpracovávat a přeměňovat na důležité statistické výstupy.
Dokonalá konkurence a tržní prostředí
Domnívám se, že celé tržní prostředí se čím dál tím více blíží k dokonalé konkurenci, jak ji definoval Léon Walras či později Kenneth Arrow. Uvědomuji si, že státy nadále do trhů zasahují, ale všechny ostatní krůčky směřující k dokonalé konkurenci nelze ignorovat. Pro účely článku zkusme principy aplikovat na dnešní akciový trh.
1. Existuje velký a demokratizovaný trh
- Akciové trhy jsou větší než kdy jindy, jedinec jen málokdy (jestli vůbec) může ovlivnit cenu. Likvidita a přístupnost je takřka dokonalá a je tomu tak u většiny aktiv.
2. Neexistují bariéry
- Dříve bariérou pro investice byla buď potřeba zástupce (brokera) nebo informační zaostalost. Oboje dnes nosíme ve své kapse. Větší ryby mají ty nejlepší dostupné technologie a ty menší dostatečné k tomu, aby byly konkurencí.
3. Dokonalé informace
- Do 3 sekund po zveřejnění důležitého dokumentu společnosti jej chytrá inteligence větších fondů přečetla, vytáhla data a nařídila potřebné příkazy. To samé se stane s každým příspěvkem, který se na relevantním fóru dostane do sekce „žhavé“.
Slovo závěrem
Tento text budiž spíše esejí, která vás má donutit přestat věřit ostatním jejich výjimečnost. Tržní cena a hodnota, kterou se snažil vždy hledat Buffett, se dnes již shodují. To ale neznamená, že nelze na trzích vydělat. Nakonec ta jediná informace, na které záleží, je, že „stonks only go up“.
Co si myslíte vy? Napiště mi do komentářů 🙂
Všichni mají informace. Všichni mají přístup. Všichni jsou pyšní a namyšlení. Všichni jsou labilnější. Nikdo neovlivní trh, ale trh může být ovlivněn jedním slovem, které strhne lavinu pocitů. Ne zprávy o fundamentech, ale davová psychóza bude rozhodujícím faktorem.