Memecoiny: Paradoxní ekonomika vtipu. Část druhá
V minulém článku jsme si vysvětlili, jak se takové memecoiny rodí, co určuje jejich úspěch a proč dokážou dosáhnout tak tučné tržní kapitalizace. V tomto textu se zaměříme na to, jak memecoiny operují v rámci tržního paradigmatu a čím se z něho vymykají.
Milton Friedman, významný ekonom a zastánce volného trhu, definoval trh jako systém směny mezi účastníky, jež dokáže efektivně alokoval zdroje díky zákonům nabídky a poptávky. Existence memecoinu – bezúčelného vtipu – tak může v prostředí, u kterého bychom očekávali chladnou efektivitu a komputaci, překvapit. Logika začne v tento moment pokulhávat.
Mohlo by Vás zajímat: Tři důvody, proč se Ethereum (ETH) cenově zaseklo. Změní se to?
Stačí si přitom uvědomit, že trhy neoperují podle jasně předem daných metrik. Místo toho jde spíše o konstantní snahu odhadnout abstraktní budoucnost. Další významný ekonom, John Maynard Keynes, to přirovnal k soutěžím krásy. Přínos generuje nikoli osobní preference, ale úspěšný odhad preference všech ostatních. Otázka není „co je nejlepší memecoin“, ale „jaký memecoin ostatní budou za nejlepší považovat“.
Proč (a kdy) cena memecoinu roste?
Ve světě memecoinů chybí finanční výsledky přímo svázané s tím, co se obchoduje. Cena memecoinu je spíše než s trhem a ekonomikou propojená věčně se měnící hladinou internetové kultury.
Podíváme se na to prakticky: Cena memecoinů vychází z…
- Popularity meme, například na fóru 4chan nebo Reddit. Memecoiny reprezentující dlouho ustanovený vtip budou úspěšnější než ty zavádějící novou značku. Skvělým případem je Žabák Pepe zmíněný v minulém textu.
- Ustálení vtipu v kultuře. I nejvíce populární meme posledního týdnu nepřinese obchodníkovi takový výsledek jako část dlouhodobé internetové kultury. Je to jasně vidět na „psích tokenech“. Ty se drží v kurzu přes deset let.
- Stavu trhu kryptoměn a širší geopolitické situace. Je jasně prokázáno, že lidé volí riskantnější investice ve chvíli, kdy se daří dobře. Naopak ty bezpečné, když nikoli. Tudíž pozitivní náhled na světovou i kryptoměnovou ekonomiku je pro růst důležitý.
Nebylo by vůbec od věci říct, že ve světě memecoinů se běžné ekonomické a investorské poučky staví na hlavu. Úspěch každého tokenu se zakládá na tom, zda v něj ostatní mají důvěru. Ta se přitom může rozplynout tak rychle, jak se objevila. A za sebou nechá jen cestičku finančních ztrát.
Mohlo by vás zajímat: Dva roky poté: GameStop znovu vyletěl o 200 %. Proč?
Hra s nulovým součtem
Hra s nulovým součtem – neboli anglofonně Zero-Sum Game – je situace, kdy jakýkoliv zisk jedné strany je vykompenzovaný ztrátou strany druhé. Memecoiny přesně podle těchto pravidel hrají, protože z jejich nátury nedochází ke vzniku žádné přidané hodnoty. Ta se pouze z jedněch rukou přelévá do dlaní ruky druhé.
Tato poučka podtrhává inherentně spekulativní cenové pohyby memecoinů. V jeden moment se hudba zastaví a někdo zůstane bez židle. Uvědomit si, kdy to přijde, je klíč k obchodování memecoinů.
Co si z toho odnést?
Memecoiny a jejich obchodování je v první řadě velmi zábavná kratochvíle. Často jsem se divil, že mnoho inteligentních a zkušených obchodníků jí s radostí propadá. Myslím, že to z mojí pozice byla povýšenost. Obchodování bezcenných mincí má svůj přínos, byť zpravidla nikoli finanční. Trader pouze nesmí propadnout chamtivosti, udržovat si pevnou vůli, protože na konci dne se dlouhodobě vyhrávat v tomto prostředí nedá, jak jsem ilustroval na principu Zero-Sum Game.
Současná vlna nadšení pro memecoiny může na první pohled působit matečně. Nárůst jednoho memecoinu má potenciál tak silného rezonujícího efektu, že spustí lavinu popularity, která přiláká další.
Toto lavinové chování často podněcuje k šíření strachu z ušlé příležitosti (FOMO), což vede k cyklu krátkodobé euforie a následného zklamání. Pochopení základních příčin a cyklické povahy těchto memecoinových mánií vám může pomoci lépe se orientovat v těchto chaotických obdobích. A možná z nich i něco nabýt.
UPOZORNĚNÍ: Informace zveřejněné v tomto článku jsou výhradně informačního charakteru a v žádném případě nejsou investičním poradenstvím nebo obchodním doporučením.