Akcie Coca-Cola (KO), přední nápojářská společnost a její franšízový model, analýza společnosti a graf akcií Coca-cola
Akcie Coca-Cola
Tuto organizaci není třeba příliš představovat. Coca-Cola je samozřejmě jednou z předních světových nápojářských společností, která je mateřskou firmou značek od Fresca přes Dasani a Minute Maid až samozřejmě po Coca-Colu a další. Pokud si však myslíte, že předmětem podnikání této společnosti je stáčení nápojů do lahví, není to tak docela pravda.
Jistě, podniká v oblasti nápojů. Většina jejích stáčecích provozů však byla v posledních několika letech prodána, což společnosti umožnilo zaměřit se na licencování a vybudování lepší organizace generující licenční poplatky. Ačkoli šlo o několikaleté úsilí a v některých ohledech stále probíhá, většina tohoto úkolu byla do roku 2019 splněna.
Konečným výsledkem jsou nižší příjmy, ale vyšší ziskové marže. Jak se ukázalo, více peněz se dá vydělat na vlastnictví značky licencované stáčírnám než na vlastním stáčení. To platí zejména v prostředí zvýšené inflace, protože právě stáčírny nesou většinu břemene vyšších nákladů.
Analýza společnosti Coca-Cola
Není to však jen výhodný obchodní model Coca-Coly, který z ní činí fiskální velmoc. Díky známosti značky disponuje zřetelnou cenovou sílou – může si dovolit v průběhu času navyšovat cenu svých nápojů, aniž by se to výrazně projevilo na objemu prodaných nápojů. A skutečnou výhodou stálé poptávky navzdory rostoucím cenám jsou i rostoucí zisky pro majitele akcií Coca-Cola, které plynou z dividend.
Dividendy akcie Coca-Cola
I přes nepříznivé makroekonomické podmínky byl provozní zisk 0,70 dolaru na akcii v Q2 2022 více než dostatečný k financování výplaty dividendy ve výši 0,44 dolaru na akcii – mimochodem dividendy, která byla zvyšována každý rok za posledních 60 let. Nejde přitom o bezvýznamná navýšení. Dividenda je v roce 2022 o 5 % vyšší než v roce 2021, přičemž před 20 lety společnost vyplácela čtvrtletně pouze 0,20 dolaru na akcii. To je značný nárůst dividendy! I bez ní je samotná akcie za toto dvacetileté období téměř o 150 % výše.

Kde koupit akcie Coca-Cola (KO)
Před nákupem akcie Coca-Cola je zapotřebí kromě analýzy společnosti a makro-situace na trzích také broker, jehož výběr by měl být pečlivý.
Akcie Coca-Cola se začaly obchodovat na burze 9. září 1919, kdy byla provedena první veřejná nabídka akcií a společnost se stala veřejně obchodovatelnou na New York Stock Exchange (NYSE).
Online graf akcií Coca-Cola (KO)
Přečtěte si recenzi nejvyužívanějšího portálu pro online analýzu trhů TradingView.
Proč nakoupit akcie Coca-Cola
Coca-Cola je americká klasika, která osvěžuje zákazníky již od roku 1886. Za posledních 50 let vzrostly její akcie o více než 4 100 %. A s více než 40% podílem na trhu s nealkoholickými nápoji dosáhl nápojový gigant v roce 2021 tržeb ve výši přibližně 38 miliard dolarů. Pokud vás to všechno nepřesvědčilo o tom, že akcie Coca-Cola jsou solidní investicí, zde je další zajímavý fakt o Coca-Cole: Jejím největším akcionářem není nikdo jiný než Warren Buffett, který tvrdí, že nikdy neprodá ani jednu akcii. Pojďme si projít hlavní důvody, proč je Coca-Cola již více než 100 let nezpochybnitelným lídrem v oblasti sycených nápojů.
1. Známost značky
V letech 1886 až 1959 stála láhev Coca-Coly niklák (5 centů) – ani víc, ani míň. Během tohoto 73letého období se toho událo hodně, včetně velké hospodářské krize, prohibice a dvou světových válek. Na jednu věc se však Američané mohli spolehnout – na láhev Coly za niklák.
Díky tomu se značka Coca-Cola v této době stala bezkonkurenčně nejznámější a nesmírně populární po celých Spojených státech. Jakmile se tato popularita upevnila, začala Coca-Cola zvyšovat své ceny. V současnosti stojí jedna skleněná láhev Coly více než dolar. Mějte však na paměti, že s přihlédnutím k inflaci by se niklák v roce 1929 rovnal přibližně 0,86 dolaru v dnešních penězích.
2. Marketingová obratnost
Marketing společnosti byl v průběhu let nepopiratelně úspěšný – od svůdných lahví inspirovaných kakaovými lusky až po její nadčasové logo. Ačkoli je dnes Coca-Cola nadnárodní megakorporací, zachovává si jednoduchou marketingovou strategii, která však přináší ovoce. Přátelské slogany jako „Enjoy“ a „Happiness“ jsou i nadále hnacím motorem prodejů v USA i v zahraničí.
Product placement byl a je pro Coca-Colu bezpochyby také důležitou oblastí a společnost se pyšní tím, že je nezbytnou součástí každého filmového zážitku jak mimo filmové plátno, tak na něm. Coca-Cola věnuje pravidelně každý rok podstatnou část svých příjmů na reklamu a peníze investované do propagace se jí jednoznačně vrací.
3. Mezinárodní expanze
Ačkoli Coca-Cola začala vyvážet své produkty na Kubu již v roce 1899, skutečnou mezinárodní expanzi odstartovala až druhá světová válka. Tehdejší prezident společnosti nařídil, aby všichni američtí vojáci v zámoří měli přístup ke Coca-Cole, a společnost začala dodávat bedny na americké základny v Evropě a jižním Pacifiku.
Poté, co Coca-Cola „nechtěně“ představila svůj lahodný a osvěžující nápoj zbytku světa, zaznamenala nárůst mezinárodní poptávky. Společnost brzy začala distribuovat své výrobky po celém světě a nyní je zavedena ve více než 200 zemích světa.
4. Náskok před konkurencí
Dalším důvodem, proč si Coca-Cola udržuje tak velký podíl na trhu s nealkoholickými nápoji, je její schopnost udržet si konkurenceschopnost mezi rivaly, jako jsou společnosti PepsiCo a Keurig Dr. Pepper. Namísto prodeje nápoje se Coca-Cola profiluje jako značka vyjadřující určitý životní styl, která prodává „štěstí“ v láhvi.
I když prodej zážitku namísto výrobku nepochybně pomohl společnosti Coca-Cola udržet si konkurenční výhodu, k dalším snahám patří rozsáhlá, neustále se zlepšující řada výrobků a vynikající zákaznický servis. I tento přístup společnosti patří k důvodům, proč jsou akcie Coca-Cola dlouhodobě stabilní a proč má společnost silnou pozici na trhu.
5. Vysoce škálovatelný franšízový model
V neposlední řadě je to škálovatelnost obchodního modelu společnosti, pro kterou je nepostradatelná její schopnost poskytovat franšízy stáčírnám po celém světě, jež dělá z Coca-Coly natolik ziskovou společnost. V roce 1899 začala Coca-Cola prodávat svůj nápoj jako sirup, který stáčírny míchaly se sodovou vodou. To znamenalo počátek „systému Coca-Cola“ – sítě partnerství, která dovedla distribuci společnosti na nebývalou úroveň. S tím, jak místní podniky v celých Spojených státech kupovaly práva na míchání a prodej Coca-Coly, se podnikání společnosti v oblasti stáčení mimořádně lokalizovalo.
V 80. a 90. letech 20. století se však vedení společnosti Coca-Cola vrátilo k centralizovanému modelu, kdy většinu výroby zajišťovala národní stáčírna. V té době to sice fungovalo, ale od té doby se společnost „refranchizovala“ a opět diverzifikovala své stáčecí aktivity jako v počátcích svého podnikání.
Dnes je po celém světě téměř 225 stáčíren, které míchají a plní do lahví přísně tajný sirup Coca-Cola. Díky tomuto franšízovému modelu není Coca-Cola jen jedním subjektem, ale systémem společností, které se mohou rychle a efektivně rozšiřovat.
Cena za vstup do této rozsáhlé “rodiny” stáčíren rozhodně není nízká. Neoficiální informace mluví minimálně o 10 milionech dolarů. I když se tedy nikdo z nás pravděpodobně nikdy nestane franšízantem společnosti, můžeme se na tomto kolosálním úspěchu podílet alespoň nákupem akcií Coca-cola.
Analýza akcií Coca-Cola (KO)
Platné k datu 12. 10. 2022
| Název společnosti (ticker) | The Coca-Cola Company (KO) |
| Akciový index | DJIA a S&P 500 |
| Sídlo společnosti | Atlanta, Georgia |
| Tržní kapitalizace | 238 miliard USD |
| Sektor (podsektor) | Consumer Defensive (Beverages – Non-Alcoholic) |
| Počet zaměstnanců | 79 000 |
| Dividenda | 3,23 % |
| P/E | 24,76 |
| EPS | 2,20 |
| P/S | 5,76 |
| P/B | 10,26 |
| P/C | 20,47 |
| TCZ hodnotí | 8/10 |
Nakupuj akcie u ověřených brokerů!







