Akcie TUI – oceňovaný gigant v oblasti turismu, cestovního ruchu a ubytování, analýza společnosti TUI
Akcie TUI pro vás analyzoval Vojta, člen našeho TradeCZ týmu – najdete na Discordu.
Akcie TUI
Akcie TUI, respektive společnost samotná se sídlem v německém městě Hannover, je jednou z největších cestovních a turistických společností na světě. Její historie sahá až do roku 1923.
TUI nabízí širokou škálu služeb v oblasti cestovního ruchu od letenek, ubytování až po okružní plavby. Společnost se také zavázala k ekologické a sociální odpovědnosti, investuje do ekologických projektů, iniciativ na ochranu životního prostředí a podporu místních komunit v turistických destinacích.
Společnost si také vysloužila několik ocenění za své přínosy v turistickém průmyslu a udržitelném cestování. Tím pádem i její akcie TUI.
Sektorová analýza akcie TUI
Sektor cestovního ruchu v Evropě je velice rozsáhlý, zahrnuje vše od letecké dopravy, ubytování, organizované zájezdy až po online rezervace. Je to důležitý pilíř pro evropské hospodářství a ekonomiku, hraje významnou roli v podpoře cestovního ruchu a zaměstnanosti. Tím přímo působí na akcie TUI a hospodaření firmy.
Mezi hlavní segmenty společnosti TUI se řadí například:
- Letecká doprava: Tento segment je nejvíce konkurenční, silně závisí na cenách paliva, různých regulacích, obrovské konkurenci. A vede ten, kdo nejefektivněji využívá zdroje, má nejlepší marketing a dobrou pověst. Mezi tradiční dopravce se řadí například: Lufthansa, Air France, nebo nízkonákladové Ryanair (mají výborné sociální sítě) nebo easyJet.
- Ubytování: Tento segment zahrnuje hotely, resorty, penziony a alternativní ubytovací možnosti jako například Airbnb. U hotelů zvláště záleží na kvalitě služeb, dobré pověsti, slušnému vedení a dobré lokalitě. Mezi největší řetězce patří: Accor nebo IHG.
- Cestovní kanceláře a organizované zájezdy: Do tohoto segmentu patří kompletní zájezdy v podobě balíčku, ve kterém má klient zařízenou dopravu, ubytování, stravu a různé výlety. U tohoto segmentu je třeba mít zajištěné skvělé plánování a hladký průběh, problémy na hotelech nebo s přepravou by významně poškodily jméno společností, které by se mohly začít potýkat s vážnými problémy končící až bankrotem. Mezi největší cestovní kanceláře v Evropě patří TUI group nebo DER Touristik.
- Online rezervační systémy: Tyto platformy zajišťují komplexní rezervační služby pro lety, hotely a další služby, mezi nejznámější patří Booking, Expedia a Amadeus.
Mohlo by vás zajímat: Investice do akcií leteckých společností
Společnost a akcie TUI v tržních trendech:
- Digitalizace – Rezervační platformy umožňují zákazníkům snadný a efektivní přístup k informacím a rezervacím.
- Personalizace – Díky internetu a reklamám mohou společnosti efektivněji nabízet zákazníkům služby dle jejich preferencí.
- Ekologie – Toto vnímám jako horší zprávu, společnosti jsou nuceny jednat co nejšetrněji k životnímu prostředí a tím se výrazně zvyšují jejich náklady.
- Zdraví a bezpečnost – Po pandemii COVID-19 se násobně zvýšily nároky na zvýšenou hygienu. Tento segment také hraje do karet pojišťovnám, které zde mají nemalé příjmy. Nakopnutí cestování po covidu jim je opět vrací do normálu a kolikrát už je i překonaly.
Akcie TUI a mnohé další probíráme na Discordu, přidejte se!
Hlavní výzvy společnosti TUI a celého sektoru
- Post-covidová doba – Covid měl významný dopad na fungování celého sektoru, spoustu společností utopil, ostatní výrazně podusil. Věřím, že sektor, co se týče Covidu, je z nejhoršího venku. Covid měl mimo jiné velké dopady na chování spotřebitelů, zejména na změnu preferencí. Podle statistik už jsme nad hodnotami, které jsme mohli vidět před covidem.
- Ekonomická nejistota – Jak s oblibou říkám, ekonomika je cyklus a ráda kolísá. Zde bych viděl problém akorát v možné ekonomické stagnaci nebo úpadku, lidé nebudou mít peníze a cestování bude první věc, na které ušetří, a tím některé cestovky dostanou do vážnějších problémů. V takové situaci záleží zejména na finančním zdraví společnosti.
- Regulace – Postoj EU k regulacím všichni známe, není to žádná sláva. Problém zde vidím v tom, že zvýšení regulací například v ochraně životního prostředí může nemálo zvednout společnostem náklady, což může mít za následek vyšší ceny, a tím pádem mnohem nižší zájem o cestování.
- Konkurenční tlaky – Tento sektor je velice konkurenční a společnosti dosahují malých marží. Zde nejvíc záleží na efektivitě společnosti jak v marketingu, tak v hospodaření s penězi a schopností vytvořit si svůj prostor na trhu.
Akcie TUI a budoucí výhled celého sektoru
Cestovatelský sektor solidním tempem překonává hodnoty před covidem, což je dobrá zpráva, a myslím, že to bude pokračovat. Spolu s důrazem na inovace a digitalizaci by sektor mohl dále prosperovat.
Dočetl jsem se, že se očekává růst poptávky po ekologicky šetrném cestování, já si to ale nemyslím.
Můj názor je, že lidem je to vcelku jedno a dále budou chtít cestovat do svých oblíbených destinací co nejpohodlněji a nejlevněji.
Spolu s personalizovanými nabídkami to může vést k dalšímu růstu sektoru.
Akcie TUI jsou detailně popsané také na oficiálním webu https://www.tuigroup.com/en-en/investors
Akcie TUI a možné hrozby
Většina hrozeb již byla zmíněná v analýze sektoru, co by mohlo způsobit problém, i když já si to osobně nemyslím, je zhoršení situace a případný nárůst dluhu, společnost má ke konci roku 2023 dluh ve výši 4,2 mld. EUR.
Dluh se jim daří několik let po sobě solidně splácet a do toho jim navíc nahrávají pozitivní výsledky, které se konečně přehouply do pozitivních čísel a očekává se další nárůst.
Business model společnosti TUI
Společnost má komplexní diverzifikované portfolio produktů, které nabízí. Jejich oblasti činnosti jsou: cestovní kanceláře, letecké společnosti, hotely a resorty a výletní plavby.
To všechno ovlivňuje cenu akcie TUI.
Pojďme si je všechny postupně rozebrat:
- Cestovní kanceláře: neboli balíčkové zájezdy tvoří 25-30 % celkových zisků, jsou jednou z nejoblíbenějších a nejvyužívanějších služeb společnosti. TUI v tomto segmentu nabízí širokou škálu destinací a typů zájezdů od rodinných dovolených po dobrodružné výlety. V tomto segmentu mě nejvíce zaujal velice dobře zmáknutý marketing na český trh a poté z naprosté většiny pozitivní recenze, nad kterými jsem strávil spoustu času.
- Letecká doprava: TUI provozuje několik leteckých společností, mezi hlavní patří TUI Airways, TUI fly belgium, TUI fly Deutschland. Společnost u toho segmentu očekává roční růst okolo 7-10 % a hlavní krátkodobý cíl je nalákat nové zákazníky a expanze do nových zemí. Letadlová flotila tvoří 126 letadel. Podíl na ziscích tvoří okolo 20-25 %, avšak marže jsou v tomto segmentu často velmi nízké díky vysokým nákladům na palivo, údržbu, pracovní sílu a veliké konkurenci.
- Ubytování a resorty: TUI vlastní a provozuje širokou síť hotelů a resortů po celém světě, mezi hlavní značky patří síť RIU Hotelů, TUI blue, Robinson a Magic Life. Tento segment je pro akcie TUI klíčový, poskytuje totiž stabilní příjmy a vyšší marže. Segment tvoří 30-35% celkových zisků. Největší zastoupení mají v Karibiku a Africe, dohromady mají 424 hotelů, ve kterých mají zaplněnost v průměru 82 % což je v porovnání se sektorem dost slušné číslo. Struktura hotelů tvoří 52 % přímo jimi spravované, 38% vlastněné, 8 % pronajaté a 1 % Franšízy.
- Výletní plavby: TUI provozuje plavby pomocí své dceřiné společnosti Marella Cruises a dalších partnerů. Výletní plavby byly v době covidu zasaženy ze všeho nejvíce, postupně se ale zotavují. Tento segment tvoří 10-15 % celkových zisků a nabízí vysoké marže, zejména u luxusních plaveb.
Online graf akcií TUI (TUI1)
Přečtěte si recenzi nejvyužívanějšího portálu pro online analýzu trhů TradingView.
Akcie TUI a finanční výsledky
Rok | Příjmy | Cash | Čistý zisk | Marže | Dluh | Free Cash flow |
2021 | 4,7 mld. EUR (- 40%) | x | – 277 tis. EUR | x | *6,5 mld. EUR | – 450 tis. EUR |
2022 | 16,5 mld. EUR (+ 249 %) | x | 305 tis. EUR | x | 5,2 mld. EUR | 1,6 tis. EUR |
2023 | 18,5 mld. EUR (+ 12 %) | 1,9 mld. EUR | 509 tis. EUR | 2,35 % | 4,2 mld. EUR | 970 tis. EUR |
*Pomalu, ale jistě dluh krotí do snesitelné míry, pokud se něco nepokazí, neměl by dluh způsobovat žádný významnější problém
Akcie TUI a management
CEO společnosti TUI je Sebastian Ebel– do funkce nastoupil v roce 2022 po covidové době, předtím působil u TUI jako CFO od roku 2021.
V roce 2014 nastoupil do společnosti TUI jako člen dozorčí rady a za tu dobu se podílel na velkém růstu zejména v segmentech hotelů a výletních lodí. Zkušenosti z TUI má už z let 1998-2003 a 2001-2006, kdy v TUI zastával nižší funkce.
Z mých zjišťovaných informací je to člověk na správném místě, má v cestovním ruchu a v TUI obrovské zkušenosti, společnost se pod jeho vedením zvedá a roste. Akcie TUI by to mohly brzy následovat. Nenašel jsem žádné kontroverze spojené s jeho osobou. Jeho kompenzace vyjde na necelých 1mil. EUR/rok.
Analýza akcií TUI (TUI1)
Platné k datu 2. 7. 2024
Název společnosti (ticker) | TUI AG (TUI1.DE) |
Sídlo společnosti | Hanover, Germany |
Tržní kapitalizace | 3,36 miliardy EUR |
Sektor (podsektor) | Consumer cyclical (Travel Services) |
Počet zaměstnanců | 56 370 |
Dividenda | – |
P/E | 3,11 |
EPS | 2.08 |
P/S | 0,16 |
P/B | 8,28 |
TCZ hodnotí | 7/10 |
Struktura vlastnictví akcie TUI
Největší procento vlastní institucionální investoři, mezi velkými giganty můžeme zmínit určitě BlackRock či Vanguard. Tyhle instituce vlastní skoro 56 % akcií TUI. Další v pořadí jsou retailoví investoři, těm patří přibližně 32,4 %.
Za zmínku stojí take Alexej A. Mordašov, který vlastní přibližně 109 % akcií, ovšem tento ruský miliardář a podnikatel je na sankčním seznamu EU od 28. února 2022.
Mohlo by vás zajímat: Firma, o které jste možná nikdy neslyšeli, i když ovládá skoro celý svět – BlackRock
Vydávání nových akcií TUI
Společnost byla nucena vydat v roce 2021 nové akcie v hodnotě €500 mil., aby posílila kapitál v reakci na dopady pandemie. Mezi lety 2022 a 2023 naředili počet akcií TUI z 178 mil. akcií na 507 mil., což je poměrně velké naředění, ale myslím, že jsou z nejhoršího venku a další naředění akcií TUI nepřijde.
Akcie TUI – kapitálové výdaje (CAPEX)
Za rok 2023 činily 580 mil. EUR, do toho spadlo rozšiřování a zlepšování služeb v hotelovém segmentu, dále do modernizace lodí a také do letecké flotily jak na modernizaci letadel, tak na údržbu.
Stanovili si strategické cíle: zlepšení zákaznického zážitku (renovace a modernizace infrastruktury), rozšiřování kapacity, udržitelnost a vyšší efektivita, ROIC (návratnost investovaného kapitálu) činila 4,25 %.
CEO společnosti se vyjádřil, že plánují investice ještě více navyšovat vzhledem k budoucím výsledkům. Za mě nemají moc jinak na výběr, sektor je vysoce kapitálově náročný a jinak by neudrželi krok.
Akcie TUI – shrnutí
Na závěr bych rád shrnul mé pocity a myšlenky. Společnost se pyšní nejvyšším podílem na evropském trhu a vypadá to, že v poslední době svou pozici ještě více upevňují. Vnímáme hodně hrozeb, ať už v podobě rostoucí konkurence, nebo případná ekonomická krize či dokonce hrozba příchodu další pandemie.
Celý sektor každým rokem zase hezky roste a vypadá, že bude růst ještě dál.
Za mě je to pro akcie TUI pozitivní zpráva a mohlo by jí to přinést další zákazníky, z mojí analýzy jsem žádnou výraznou hrozbu jejich krachu nezaznamenal. Za mě je TUI kvalitní firma s dobrým vedením a teď už i solidními výsledky. Věřím, že by svou pozici na trhu mohli časem ještě více upevnit a udržet si první místo na trhu.
Cena je zatím podle mého názoru ještě vysoká, a budu zvažovat nákup akcie TUI na hodnotách po 6,5 EUR, a nejlépe okolo 6 EUR. Společnost má dobré jméno a věřím v budoucí další růst.