Analýza akcií Starbucks – největší světový řetězec kaváren a ikonická značka – akcie Starbucks (SBUX)
Starbucks je jednou z nejikoničtějších značek na světě. A to natolik, že společnost ze svého loga postupně odstranila slova „Starbucks“ a „káva“, aby v něm zůstala jen usměvavá siréna.
Stejně jako Coca-Cola a McDonald’s má Starbucks výrobky, které se konzumují po celém světě.
Ale i přes masivní mezinárodní expanzi společnosti v posledních několika desetiletích je Starbucks stále nejvíce rozvinutý v USA. Proč by však největší světový řetězec kaváren mohl být nyní dobrou koupí (duben 2022)?
Akcie Starbucks výrazně klesly ze svého historického maxima. Není žádným tajemstvím, že diskuse o odborech ve Starbucks se zintenzivňuje. Náhlá změna ve vedení společnosti vyvolává ještě více otázek. A vzhledem k tomu, že Starbucks pozastavil program, který by byl největším programem zpětného odkupu akcií v historii společnosti, je na ni vyvíjen další tlak, aby splnila své sliby.
I přes tyto problémy zůstává největší světový řetězec kaváren jednou z nejsilnějších spotřebitelských značek na světě. A má spoustu možností, jak v příštích desetiletích rozvíjet své podnikání. Proč jsou licencované prodejny společnosti Starbucks jejím esem v rukávu?
Společnost byla založena v roce 1971 a sídlí v Seattlu ve státě Washington.
Online graf akcií Starbucks (SBUX)
Přečtěte si recenzi nejvyužívanějšího portálu pro online analýzu trhů TradingView.



Mezinárodní značka se zaměřením na domácí trh
Investoři často rozdělují společnosti podle jejich domovské země. Srovnávají například čínské akcie s americkými. Nebo investice do rozvíjejících se trhů v Africe a Jižní Americe. Přesto mnoho amerických společností – od gigantu v oblasti zemních strojů Caterpillar až po McDonald’s – ve skutečnosti generuje více příjmů mimo USA než na domácím trhu.
Pokud se podíváme například na společnost McDonald’s, USA se na celkových příjmech v roce 2021 podílely pouze z 38 %. Společnost uzavřela rok se 40 031 prodejnami, z nichž 13 438 – tedy zhruba třetina – se nachází v USA. Starbucks má také poměrně velkou míru mezinárodní expozice, ale mnohem menší než společnost McDonald’s. V prvním čtvrtletí fiskálního roku 2022 pocházelo 22 % tržeb a 25 % provozních výnosů z prodejen mimo USA, v porovnání s počtem zahraničních prodejen jsou však tato čísla poměrně nízká.
Společnost má 17 429 mezinárodních kaváren Starbucks (přes 5 500 v Číně), zatímco v Severní Americe jich je jen 16 888. Přestože má tedy Starbucks více mezinárodních prodejen než domácích, většina jeho provozního zisku závisí na severoamerických prodejnách.
Přidejte se do uzavřené trading/investiční skupiny na Discordu!
Rozdělení prodejen podle typu a zeměpisné polohy
Starbucks ukončilo první čtvrtletí fiskálního roku 2022 s 17 385 firemními prodejnami a 16 932 licencovanými prodejnami, celkem 34 317 prodejen. Licencované prodejny nejsou provozovány společností Starbucks a nemají zaměstnance Starbucks, ale místo toho jsou vybaveny zařízením a vybavením Starbucks, zásobami potravin a nápojů a zbožím. V podstatě vypadají a působí jako běžné prodejny Starbucks. Obvykle se nacházejí na letištích, v supermarketech a kongresových centrech namísto samostatných provozoven. Stojí za zmínku, že Starbucks, podobně jako Chipotle Mexican Grill, ale na rozdíl od McDonald’s, neposkytuje franšízu. Provozovatelé prodejen s licencí Starbucks mají menší slovo než franšízanti, což společnosti umožňuje mít větší kontrolu nad tím, jak je její značka přijímána v mezinárodním měřítku.
Firemní prodejny pak provozuje přímo Starbucks. Jejich nevýhodou je však jejich větší kapitálová náročnost, protože Starbucks je ten, kdo si pronajímá místo provozu a nese provozní náklady, nikoli provozovatel licencovaných prodejen.
Tlak na přesun ke kapitálově nenáročnému obchodnímu modelu
Ve snaze snížit riziko a zvýšit marže přesouvá Starbucks stále větší část svého mezinárodního růstu do licencovaných prodejen. Nedávno vedení společnosti oznámilo, že úspěšně převedlo všechny své jihokorejské pobočky na licencované prodejny poté, co prodalo svůj 50% podíl v korejském společném podniku dlouhodobým licenčním partnerům. Ve své zprávě o výsledcích hospodaření za čtvrté čtvrtletí fiskálního roku 2021 společnost oznámila, že k podobným krokům dochází i v oblasti Latinské Ameriky a Karibiku.
Přechod od firemních prodejen k licencovaným dává smysl vzhledem k cílům, které si společnost stanovila v prezentaci pro investory 9. prosince 2020. Společnost si stanovila takzvaný cíl 10/20/30 počínaje fiskálním rokem 2024, který by zahrnoval dlouhodobý růst zisku na akcii (EPS) o 10 % ročně, provozní marži ve výši 20 % a návratnost investovaného kapitálu (ROIC) ve výši 30 %. Rozhodující roli při dosažení tohoto cíle by hrály licencované prodejny.
Stručně řečeno, vyšší podíl licencovaných prodejen oproti firemním prodejnám by pravděpodobně snížil tržby a provozní výnosy na prodejnu, ale mohl by Starbucks umožnit reinvestovat více peněz do svého podnikání a vybudovat ještě více prodejen. Pokud se tento trend začne zrychlovat, měli by si investoři uvědomit, aby nepřeceňovali význam počtu prodejen, protože licencované prodejny jsou velmi odlišné – z hlediska nákladů, marží a zisku – od firemních prodejen.
Nezodpovězené otázky u akcií Starbucks
Zpětné odkupy akcií, licencované prodejny
Když se Howard Schultz 4. dubna vrátil do funkce generálního ředitele společnosti Starbucks, dal jasně najevo, že se bude více soustředit na růst hlavní činnosti společnosti Starbucks a zlepšování její kultury než na uklidňování akcionářů. V důsledku toho pozastavil zpětný odkup akcií – který by v příštích třech letech činil přibližně 13 miliard dolarů – ve prospěch investic do podniku.
Kromě toho, že se Starbucks opírá o svůj úspěšný program odměn, mobilní objednávání, drive-thru a prodejny Starbucks Pickup, by mohl těžit ze zkoumání možností vzniku licencovaných prodejen ve více lokalitách včetně USA. Hrozby odborové organizace se vztahují pouze na prodejny provozované společností, což znamená, že by Starbucks mohl do budoucna uvažovat o otevření více licencovaných prodejen v USA, pokud se problém s pracovními silami zhorší více než nyní.
Investoři, kteří přemýšlejí o investici do akcií Starbucks, by měli do budoucna sledovat zejména Schultzovy komentáře týkající se odborové organizace, inflace a pokračujících dopadů pandemie covid-19. Ujít by jim neměly ani plány na budoucí zvýšení dividend navzdory nedostatečnému zpětnému odkupu akcií a role, kterou mohou hrát licencované prodejny v růstové strategii společnosti, a to jak na domácím, tak na mezinárodním trhu.
Dovětek Petr Plecháč
Jak své podnikání komentuje Starbucks?
„Tvoje osobnost. Naše dědictví. Perfektní směs.
Náš příběh začal v roce 1971. Tehdy jsme byli pražírnou a maloobchodním prodejcem celé zrnkové a mleté kávy, čaje a koření s jediným obchodem v Seattle’s Pike Place Market. Dnes máme tu čest spojit se každý den s miliony zákazníků, s výjimečnými produkty a více než 30 000 maloobchodními prodejnami na 83 trzích (SBUX).“
V akciových screenerech nalezneme akcie Starbucks (SBUX) v sektoru Consumer Cyclical (jako Amazon, Tesla či The Home Depot) a v podsektoru Restaurants (jako McDonald’s, Chipotle Mexican Grill či Yum! Brands).
Aktuální informace pro investory a důvěryhodná data najdete na stránkách investors.starbucks, oficiální stránky společnosti starbucks.com
Název společnosti (ticker) | Starbucks (SBUX) |
Akciový index | S&P 500 |
Sídlo společnosti | Seattle, Washington |
Tržní kapitalizace | 92 miliard dolarů |
Sektor (podsektor) | Consumer Cyclical (Restaurants) |
Počet zaměstnanců | 383 000 |
Dividenda | 2,5 % |
P/E | 21 |
EPS | $3,71 |
P/S | 3,04 |
P/B | – |
P/C | 22,75 |
TCZ hodnotí | 7/10 |
Finanční výsledky společnosti Starbucks
Tržby společnosti Starbucks se pohybují kolem 30 mld. USD za rok, přičemž v dalších letech se očekává téměř 10% růst. Růst zisku na akcii by se měl pohybovat kolem 14 %.
Při tržní kapitalizaci 90 mld. USD činí celkový dluh po odečtení hotovosti (4 mld. USD) necelých 20 mld. USD, což při expanzivní společnosti není příliš.
Při ročních tržbách 30 mld. USD dokáže společnost vygenerovat čistý zisk převyšující 4 mld. USD.
Dividenda Starbucks
Starbucks patří mezi dividendové akcie, jež rok co rok navyšují výplatu dividend, a proto se dostávají do zorného pole všech dividendových investorů.
V době psaní článku činí dividendový výnos akcií Starbucks 2,52 %, což při ceně 78 USD/akcii činí 1,96 USD. Výplatní poměr dělá 56 %, přičemž společnost zvyšuje výplatu dividend již 11. rokem.
Nakupuj akcie Starbucks (SBUX) u ověřených brokerů


