Analýza společnosti O2 Czech Republic a.s – investice do akcií O2, PPF a česká burza
Společnost O2 je největším poskytovatelem kompletního spektra telekomunikačních služeb na českém trhu. V roce 2020 provozovala přes osm milionů mobilních a pevných linek, a i díky tomu je jedním z vedoucích poskytovatelů těchto služeb v Evropě.
Vznik společnosti se datuje do roku 2006, tehdy byla společnost známá jako Telefonica O2 Czech Republic, přejmenováním Českého Telecomu a sloučením se společností Eurotel Praha.
V roce 2013 odkupuje 66% podíl ve společnosti skupina PPF za 63,6 miliardy korun, k 31. 12. 2020 má již majoritní podíl 83,58 %. Název O2 Czech Republic a.s., jaký známe dnes, byl přijat valnou hromadou v roce 2014.
Podle nových informací (prosinec 2021) získala PPF souhlas ČNB s vytěsněním minoritních akcionářů O2!
Jako vůbec první operátor v České republice představil revoluční neomezené tarify FREE.
Společnost zaměstnává celkem necelých pět tisíc zaměstnanců, z toho 4 258 lidí v České republice a 735 lidí na Slovensku (data k 31. 12. 2020).
Akcie společnosti jsou obchodovány na trhu RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s. a na Burze cenných papírů Praha.
Sídlo společnosti se nachází v Praze a předsedou představenstva je pan Jindřich Fremuth.
O společnosti | O2 Czech Republic
Jindrich Fremuth – Hlavní město Praha, Česko | Profesionální profil | LinkedIn
Koncern O2 Czech Republic
Společnost O2 CZ je mateřskou společností dalších firem, které vlastní buď přímo či prostřednictvím jiných členů tohoto koncernu. Nejvýznamnějšími dceřinými společnostmi, v kterých přímo drží 100% podíl jsou:
- O2 Family, s.r.o.
- O2 TV s.r.o.
- O2 IT Services s.r.o.
- Bolt Start Up Development a.s.
- eKasa s.r.o.
- O2 Financial Services s.r.o.
Výše uvedené společnosti mají své sídlo v České republice.
Společnost O2 je největším telekomunikačním operátorem v České republice. Je také největším poskytovatelem internetu pro domácnosti a firmy, a to díky své dostupnosti, která činí 99% pokrytí obydleného území ČR. Zároveň je i největším provozovatelem internetového televizního vysílání v ČR se svou službou O2 TV.
Společnost se rovněž zaměřuje na vývoj a nabídku, a to nejen již tradičních telekomunikačních služeb, ale také na služby v oblasti kybernetické bezpečnosti, cestovního pojištění v mobilu či finanční služby – pojištění zařízení.
V mobilní síti O2 najdeme také virtuální operátory. Těmi nejvýznamnějšími z hlediska velikosti zákaznické báze jsou O2 Family, MOBIL OD ČEZ, BLESKmobil, či Tesco Mobile.
Charitativní činnost
Společnost O2 spolu s Nadací O2 se již několik let zaměřuje převážně na rozvoj dětí a mladých lidí. Mají například svůj program s názvem O2 Chytrá škola, jehož cílem je pomoct učitelům a rodičům naučit děti používat internet chytře a bezpečně.
Dále podporuje Linku pro neslyšící a nevidomé, Linku bezpečí a Linku pro seniory.
Je také součástí dlouhodobé kampaně Svoboda není samozřejmost, která připomíná důležité momenty druhé poloviny 20. století.
O2 a pandemie COVID-19
V roce 2020 z vyjádření představenstva společnosti vyplynulo, že finanční výkonnost celé Skupiny zaostala za očekáváním. Mobilní síť sice zaznamenala nárůst provozu, což se přičítá hlavně distanční výuce žáků a přesunu některých zaměstnanců firem na homeoffice, ale výnosy v mobilním segmentu zůstaly meziročně stejné. Může za to především pokles využívání roamingu (uzavření hranic a rušení zahraničních pracovních cest) a prodej telefonů. Čemu se naopak velmi dařilo z pohledu O2 a co naopak zvýšilo výnosy, byla O2 TV, ICT a prodej zařízení.
Aby společnost kompenzovala negativní dopady pandemie COVID-19 zejména na mobilní výnosy, rozhodlo se vedení společnosti snížit jak provozní, tak i běžné investiční výdaje.
Základní informace o společnosti O2
Trh | Regulovaný trh |
Tržní segment | Prime Market |
Typ cenného papíru | Akcie |
Ticker Bloomberg | TELEC CP Equity |
Ticker Reuters | SPTT.PR |
Ticker Xetra® | TELEC |
Počet cenných papírů | 300 882 147 ks |
Tržní kapitalizace | 78 229,36 mil. Kč |
Pro investory – akcie O2
Dividendová politika a akcie O2
V roce 2020 bylo v oběhu celkem 300 882 147 běžných akcií společnosti.
Čistý zisk připadající akcionářům činil 5 860 000 Kč, což je zisk na akcii 19 Kč.
Zdroj: vlastní zpracování
* Akcie s nominální hodnotou 100 Kč do 13. 11. 2012, akcie s nominální hodnotou 10 Kč od 1. 6. 2015 – https://www.o2.cz/spolecnost/dividendy/
Fundamentální analýza O2 (2021)
Tržní kapitalizace – 78 229 milionů Kč.
Základní kapitál společnosti v celkové výši 3 008 821 570 Kč byl v roce 2020 zcela splacen.
Zisk na akcii se pohybuje kolem 19 Kč.
Výnosy činily 30,761 miliardy Kč – meziroční zlepšení o 1,05 %.
EBITDA činila v roce 2020 13,3 miliardy Kč.
Provozní zisk byl 5,5 miliardy Kč za rok 2020. V porovnání s rokem 2019 se jedná o 9,9% nárůst.
Zisk po zdanění – 5,79 miliardy Kč, což je nárůst oproti roku 2019 o 7,6 %.
Závěr TCZ
Společnost O2 a.s. je jednou z nejznámějších akciových společností v České republice. Díky dlouholetému působení na českém trhu si společnost získala důvěru mnoha svých zákazníků, kterým nabízí své služby nejen jako mobilní operátor, ale také služby spojené s trávením volného času, formou své digitální televize O2 TV.
Pro investora je společnost O2 vhodná především jako součást diverzifikování portfolia zahrnujícího segment digitální telekomunikace. Dividendové výnosy společnosti nejsou až tak lákavé, a vzhledem k již současné velikosti nelze zcela předpokládat jakoukoliv extrémní expanzi v následujících letech, což nenabízí přílišné možnosti zhodnocení kapitálu formou spekulace na růst ceny akcií.
Na druhou stranu konzistence ceny akcií O2 lze považovat za „bezpečný přístav“, kam mohou investoři přesunout část svého kapitálu v době krize. Tržní segment komunikace a digitální zábavy je již nedílnou součástí lidských životů a z investičního hlediska lze i do budoucna předpokládat, že spolu budou lidé dále komunikovat a také se budou chtít bavit.
Současné zprávy ovšem naznačují, že minoritní akcionáři budou z O2 vytěsněni.


