Sezónnost trhů: Tajná zbraň pro chytřejší obchodování a investování
Není překvapením, že sezónnost má významný dopad i na finanční trhy. Je logické, že letní období ovlivňuje cenu kukuřice a vánoční čas hodnotu akcií maloobchodních obchodů. Jak ale správně využít tohoto aspektu v obchodování a investování?
Samotný pojem “sezónnost” označuje tendenci určitých aktiv vykazovat opakující se vzorce nebo trendy v pravidelných obdobích během roku. Pro obchodníky je důležité pochopit různé formy sezónnosti, protože to může pomoci při určování priorit směru trhu, plánování a alokaci obchodních nápadů a také při snižování podstupovaného rizika.
Účel použití sezónnosti
Analýza sezónnosti slouží jako cenný nástroj pro odfiltrování šumu z tržních signálů, nikoliv pro přímé určování investičních strategií. Jejím cílem je zobrazit pravděpodobnější směřování trhu v daném období. Mnoho obchodníků ji proto používá jako pomocnou informaci před vstupem na trh, aby posoudili, zda je jejich obchodní záměr v souladu s aktuální sezónní tendencí.
Sezónní trendy, opakující se cenové vzorce, se vyskytují na všech typech trhů. Nejvýrazněji se však projevují na komoditních trzích, vzhledem k povaze jejich podkladových aktiv. Dále je lze pozorovat i na akciových a indexových trzích.
Nejoblíbenější sezónní trendy
Jaké jsou tedy nejlepší příklady sezónnosti? Celkově je můžeme rozdělit do několika skupin:
Kalendářní sezónnost
zaměření na opakující se události v kalendářních měsících, sezónní změny, svátky a opakující se události.
- Lednový efekt
- Sell in May and go away (Prodej v květnu a opusť trh)
- Santa Claus rally
Sektorová sezónnost
zaměření na určité odvětví nebo třídu aktiv po určitou dobu.
- Zlato v letních měsících
- Energie v zimních měsících
- Maloobchodní společnosti a jejich akcie ve 4. čtvrtletí roku
Sezónnost na základě fundamentálních událostí
zaměření se na konkrétní události, např. hospodářské výsledky firem, prezidentské volby atd.
- Volební rok v USA
- Sezónnost zisků technologických firem
Sezónnost v rámci týdne
- specifický přístup k vyhledávání vzorů a šablon, který porovnává výkonnost v jednotlivých obchodních dnech během týdne a víkendu.
Přidejte se do uzavřené trading/investiční skupiny na Discordu!
Natgas a jeho sezónnost
Jednou z relevantních praktických analýz v oblasti obchodování s komoditami je zkoumání sezónnosti amerického zemního plynu, známého jako Natgas. Tento trh vykazuje dva zásadní sezónní růstové trendy. První se objevuje v jarních měsících během kontraktování na letní období a druhý na přelomu léta a podzimu při přípravě kontraktů na zimní období.
Na níže uvedeném obrázku je zobrazen cenový graf doplněný histogramem indikátoru sezónnosti, který zvýrazňuje jarní růstovou tendenci Natgasu. Toto období zvyšuje pravděpodobnost úspěchu pro longové obchodníky, zatímco shortoví obchodníci by měli v tomto období zaujmout opatrnější přístup. Je však důležité mít na paměti, že sezónnost není zaručeným nástrojem pro předpověď tržního chování a ceny se mohou pohybovat i proti očekávanému trendu. Přesto sezónnost umožňuje snadno identifikovat směrné tendence, což může být při obchodování velmi užitečné.
Souhrn
Historická sezónnost je velkým pomocníkem, ale obchodník musí vždy brát v úvahu aktuální náladu na trhu, která se může od analyzovaného historického období výrazně lišit. Jako příklad může posloužit efekt covid-19 na komoditním trhu, který měl výrazný negativní dopad na trh s ropou, nebo začátek rusko-ukrajinské krize, jejíž poptávkový šok po americkém zemním plynu způsobil jeho prudký nárůst. Všechny tyto události částečně eliminovaly vliv sezónních trendů.
Stejně jako všechny ukazatele a nástroje technické analýzy by se i sezónnost měla používat ve spojení s dalšími analytickými technikami a nástroji fundamentální analýzy. Identifikací a analýzou opakujících se vzorců a trendů mohou obchodníci potenciálně zvýšit svou ziskovost a přijímat informovanější obchodní rozhodnutí. Celkově lze říct, že začleněním sezónnosti do svých obchodních strategií mohou tradeři i investoři potenciálně získat významnou výhodu a zvýšit své šance na úspěch na trzích.
Pokud se o obchodování chcete dozvědět více, další informace na toto téma naleznete v videokurzu Trading pro začátečníky dostupném zdarma na webu: