Buy the rumour, sell the news
Přísloví „Buy the rumour, sell the news“ můžeme volně přeložit jako „Nakup fámu a prodej zprávy“.
Podstatou tohoto přísloví je, že fámy mohou mít výrazný vliv na cenotvorbu určitého finančního instrumentu, zatímco oficiální zprávy mohou mít přesně opačný účinek.
Příkladem může být růst ceny zlata, kdy se dokonce i ve veřejnoprávní televizi dozvíte, že zlato posiluje a vypadá to, že je právě nyní ten správný čas investovat. Jakmile se o růstu ceny zlata dozvíte i na TV stanici a je jedno, jestli na ČT nebo na Nově, je s velkou pravděpodobností už pozdě.
Velcí hráči jsou v době oznámení oficiálních zpráv většinou již venku z trhu s profitem.
Ten správný moment pro nákup cenného papíru či jakéhokoliv jiného aktiva byl právě v době, kdy se začaly šířit fámy, kterým mnozí nevěřili.
Pozor ovšem na tzv. kontrariány dnešní doby. Kontrarián je jedinec, který nesdílí všeobecně uznávanou pravdu. Bohužel dnes je v trendu být kontrariánem za všech okolností a zpochybňovat vše kolem sebe.
Poté z toho vznikají úsměvné situace, kdy burzovní guru předpovídají finanční krizi posledních pět let.