Psychologie davu
Psychologie davu je dnes uznávanou vědeckou teorií, která říká, že jedinec, který se stane součástí davu, je dokonce o několik stádií civilizačního vývoje níže.
Psychologií davu se zabýval například Gustave Le Bon, francouzský sociolog 19. století, který napsal knihu „Psychologie davu“. Z traderského prostředí bychom mohli jmenovat alespoň Marka Douglase, který napsal hned několik knih, v nichž se snaží posunout tradery o kus dál, především zvládnutím psychiky (Disciplinovaný trader a Trading in the zone).
Účastníci trhu mají tendenci jít s davem a přehlížet očividné signály i tvrdá data. Dav se chová iracionálně, ale to v žádném případě neznamená, že bychom měli jít proti němu. Trhem hýbe právě dav, který dokáže vyhnat ceny nesmyslně vysoko nebo je srazit příliš nízko. Trader má za úkol zjistit, co si myslí dav a nejít zbrkle proti němu, ani se jím nenechat strhnout.
Profesionální trader jde obvykle proti davu. Rozhodující je ovšem správné načasování.
Existuje několik indexů nebo měřiče sentimentu na trhu, díky kterým lze zjistit, jaká strana účastníků trhu má převahu. Za jeden z nejznámějších indexů považuji VIX. Jedná se spíše o indikátor volatility a strachu na trzích, ale dokáže krásně odhalit extrémní situace, kdy je většina lidí naprosto v klidu (až příliš) a kdy je na trzích pro změnu přehnaná panika.
Ne nadarmo se říká, že úspěšného od neúspěšného obchodníka dělí právě psychika a zvládání vlastních emocí.
Trhy jsou nastaveny tak, aby na nich člověk neuspěl (kvůli lidskému uvažování), proto drtivá většina účastníků trhů prodělává.