Akcie Nike (NKE) – světový výrobce a dodavatel oblečení a obuvi, digitalizace a NFT – analýza Nike
Nike je americká nadnárodní korporace, která se zabývá designem, vývojem, výrobou a prodejem obuvi, oblečení, vybavení, doplňků a služeb.
Společnost sídlí ve státě Oregon v metropolitní oblasti Portlandu a je největším světovým dodavatelem sportovní obuvi a oblečení a významným výrobcem sportovního vybavení.
Akcie Nike
Společnosti se daří již od roku 2010 v každém kvartále (s výjimkou Q2 2020 – začátek pandemie) neustále zvyšovat své tržby, které se blíží ročně k 50 miliardám dolarů. Hodnota samotné značky Nike v roce 2020 přesáhla 32 miliard dolarů, což z ní činí nejhodnotnější značku mezi sportovními podniky.
Kromě výroby sportovního oblečení a vybavení společnost provozuje maloobchodní prodejny pod názvem Niketown. Společnost také sponzoruje mnoho významných sportovců a sportovních týmů po celém světě. Akcie Nike se začaly veřejně obchodovat 30. května 1980, kdy společnost vstoupila na burzu NYSE pod tickerem NKE. První obchody s akciemi Nike se uskutečnily 31. května 1980, kdy cena akcie uzavřela na 23,50 USD.
Proč byste o akciích Nike mohli uvažovat?
Odkaz na oficiální stránky společnosti nike.com/cz
Akcie Nike a mnohé další probíráme na Discordu, přidejte se!
Online graf akcií Nike (NKE)
Přečtěte si recenzi nejvyužívanějšího portálu pro online analýzu trhů TradingView.
V čem mohou akcie Nike zaujmout investory?
1. Využívá silné značky
Konkurenční výhoda společnosti Nike vychází z její silné známosti značky, což je klíčový atribut, který se nikam neztratí. Firma má vítěznou kulturu, která se projevuje její schopností neustále uvádět na trh nové vzrušující výrobky, kterých se zákazníci nemohou nabažit.
Podepsání sponzorských smluv s prvotřídními sportovci, jako jsou LeBron James, Cristiano Ronaldo a Tiger Woods, také pomáhá posilovat image značky – Nike na tyto sponzorské kontrakty v roce 2021 vydala téměř miliardu dolarů. Tato strategie však funguje, protože průzkum společnosti Piper Sandler z jara 2022 Taking Stock With Teens ukázal, že Nike je s nápadně velkým náskokem nejoblíbenější značkou sportovního oblečení a obuvi. Díky tomuto prvenství jsou akcie Nike rozhodně stabilnější než jejich méně známí konkurenti.
Dvě probíhající iniciativy pomohou udržet akcie Nike a značku samotnou na výsluní. Pro začátek se vedení zaměřuje na zpřísnění distribuční strategie. V posledních čtyřech letech se rozhodlo snížit počet velkoobchodních partnerů o více než 50 % v naději, že se vyhne nákladným výpadkům dodávek zboží a udrží si větší kontrolu nad zásobami. Kromě toho investuje do digitalizace v rámci strategie Consumer Direct Offense (a aktualizované Consumer Direct Acceleration), což má vést k rychlejšímu zavádění produktů a hlubšímu propojení se zákazníky.
Bezkonkurenční známost značky Nike u zákazníků znamená, že společnost zůstane relevantní ještě po dlouhou dobu. A to podpoří úspěch společnosti nejen za několik let, ale i desetiletí. Neustálé investice do udržení silné značky tento výhled podporují, a díky tomu mohou být akcie Nike relevantní i několik dalších dekád.
2. Nike vládne trhu se sportovním oblečením
Příjem Nike z trhu se sportovním oblečením je bezkonkurenční. V roce 2021 dosáhla společnost tržeb ve výši 44,5 miliardy dolarů. To je výrazně více než její 3 nejvýznamnější konkurenti dohromady – Lululemon Athletica (6,3 miliardy), Adidas (21,2 miliardy) a Under Armour (5,7 miliardy dolarů). Nike ovládá téměř 50 % trhu se sportovní obuví a zhruba třetinu celého odvětví sportovního oblečení. Akcie Nike jsou tedy investicí do společnosti, která má opravdu dominantní postavení na trhu. A v tuto chvíli to nevypadá, že by někdo postavení Nike dokázal ohrozit.
Vzhledem k předpokladu, že trh se sportovním oblečením bude do roku 2028 dosahovat ročních tržeb ve výši 270 miliard dolarů, má Nike skvělou pozici pro udržení solidního růstu v nadcházejících letech. Zvlášť když přičteme bezkonkurenční seznam sponzorovaných sportovců – několik z nejvlivnějších světových sportovních osobností.
3. Konzistentní čísla den za dnem
I když ti, kteří vlastní akcie Nike, očekávají to nejhorší, zdá se, že společnost dosahuje dobrých výsledků. Společnost v poslední době bojovala s několika překážkami souvisejícími s uzavřením továren, způsobeným pandemií a poklesem tržeb v oblasti velké Číny, které tvoří 20 % celkových příjmů společnosti. I přesto se Nike podařilo v třetím čtvrtletí fiskálního roku 2022 (končící k poslednímu únoru 2022) vykázat tržby ve výši 10,9 miliardy dolarů a zisk 0,87 dolaru na jednu akcii Nike, což překonalo konsensuální odhady o 3 %, resp. 21 %.
Výsledky překvapily mnoho investorů, protože tržby společnosti Nike v Číně – které představují solidní část jejího podnikání – ve čtvrtletí klesly o 8 %. Krása společnosti však spočívá v jejím širokém a rozmanitém globálním portfoliu. To jí umožňuje opakovaně dosahovat úspěchů, i když některé segmenty podnikání vykazují nestandardní výsledky. Zejména na dnešním nestabilním trhu by investory měla velmi potěšit schopnost Nike zvládat problémy a dosahovat dobrých finančních výsledků, díky čemuž mohou být akcie Nike zajímavou investicí i v dobách krize.
4. Neustálé inovace
Jednou z nedoceněných silných stránek Nike je její schopnost vyvíjet se v čase společně se spotřebiteli. Společnost se nebojí zpochybňovat status quo a přemýšlet nestandardně. Ať už přemýšlíte, že nakoupíte akcie Nike nebo jakékoliv jiné, vždy je dobré sledovat i dlouhodobé vize společnosti. Díky tomu může vaše investice vzkvétat i několik dalších let. Ve světě, který se stává stále více elektronickým, digitální tržby Nike prudce rostou. Ve třetím fiskálním čtvrtletí vzrostly digitální tržby značky Nike meziročně o 22 %, a to především díky 33% nárůstu v regionu Severní Ameriky. Tržby z mobilní aplikace Nike se ve čtvrtletí rovněž zvýšily o více než 50 %, čímž překonala Nike.com jako největší zdroj digitální poptávky společnosti.
Nike také pokračuje v překonávání bariér a vstupuje na nové trhy, jako je například metaverse. Koncem roku 2021 společnost koupila RTFKT Studios, společnost zaměřenou na tvorbu virtuální obuvi v podobě nezaměnitelných tokenů (NFT). Ačkoli je trh s NFT teprve v počátcích, akvizice dokazuje, že Nike je dokonale ochotná přizpůsobit se požadavkům spotřebitelů a experimentovat s novými špičkovými technologiemi.
Jakou historii za sebou mají akcie Nike
- 1980: Společnost Nike vstoupila na burzu NYSE pod tickerem NKE. První obchody s akciemi Nike se uskutečnily 31. května 1980, kdy cena akcie uzavřela na 23,50 USD.
- 1997: Akcie Nike dosáhly svého tehdejšího historického maxima 9 USD za akcii.
- 2000: Cena akcií Nike mírně klesla a začalo několikaleté období stagnace ceny (1-4 USD)
- 2001: Po teroristických útocích z 11. září cena akcií Nike klesla o 15 %.
- 2015: Cena akcií Nike dosáhla dalšího historického maxima 66 USD za akcie.
- 2020: Akcie Nike nejdříve na začátku roku ztratily více než 27 % své hodnoty, později ale během pandemie COVID-19 cena vzrostla o 60 %.
- 2021: Akcie dosahují svého historického maxima, které zatím nebylo překonáno. Akcie Nike se na konci roku 2021 obchodovaly za necelých 180 USD.
- Říjen 2023: Po menším propadu se v době psaní článku akcie Nike obchodují za 103 USD
Slovo závěrem k akciím Nike
Nike je lídrem v oblasti sportovní obuvi a oblečení. Společnost je známá svou inovativní obuví, kterou nosí světoví sportovci, a úspěšně se zaměřila na prodej v internetových obchodech prostřednictvím aplikace Nike.
Dlouhodobě špatná situace v dodavatelských řetězcích vedla k pesimismu ohledně ziskovosti společnosti v roce 2022, akcie Nike tak v první polovině roku 2022 výrazně oslabily. Tyto problémy jsou však krátkodobé povahy a měly by se nakonec vyřešit. Investoři mohou využít oslabení ceny akcií Nike a získat expozici v digitalizované, inovativní společnosti vyrábějící sportovní vybavení za atraktivní ocenění.
Analýza akcií Nike (NKE)
Platné k datu 6. 6. 2024
Název společnosti (ticker) | Nike (NKE) |
Akciový index | DJIA S&P500 |
Sídlo společnosti | Beaverton, Oregon |
Tržní kapitalizace | 142 miliard USD |
Sektor (podsektor) | Consumer Cyclical (Footwear & Accessories) |
Počet zaměstnanců | 83 700 |
Dividenda | 1,52 % |
P/E | 27,74 |
EPS | 3,40 |
P/S | 2,76 |
P/B | 10,02 |
P/C | 13,47 |
TCZ hodnotí | 7/10 |