Akcie Porsche, německý výrobce luxusních automobilů, historie IPO a finanční analýza Porsche
Akcie Porsche
Automobilka Porsche působí prostřednictvím svých dceřiných společností jako výrobce automobilů po celém světě. Společnost se přitom zaměřuje výhradně na luxusní vozidla, s jejichž prodejem je spojena vysoká zisková marže. Vyvíjí také softwarová řešení pro dopravní logistiku a plánování a řízení dopravy a poskytuje dealerské a zákaznické financování nebo leasing. Automobilka se dříve jmenovala Dr. Ing. h.c. F. Porsche Aktiengesellschaft a v listopadu 2007 změnila název na Porsche Automobil Holding SE.
Výrobce luxusních sportovních vozů Porsche se začal 29. září 2022 veřejně obchodovat na frankfurtské burze, přičemž se tato událost stala jedním z největších IPO v Evropě vůbec. Mateřský koncern Volkswagen Group přitom vyčlenil k veřejnému obchodování 12,5 % akcií své dceřiné společnosti – jedná se o prioritní akcie bez hlasovacího práva. Největším akcionářům Volkswagenu, rodinám Porsche a Piëch, připadla čtvrtina plus jedna z kmenových akcií s hlasovacím právem, což je opět asi 12,5 % celé společnosti (50 % akcií Porsche jsou prioritní akcie bez hlasovacího práva, druhá polovina jsou kmenové akcie s hlasovacím právem).
Uvedení Porsche na burzu je přitom poměrně pozoruhodný krok vzhledem k tomu, v jak chmurných ekonomických dobách se nacházíme – období volatilních akciových trhů, rostoucích úrokových sazeb a vysoké inflace.
Kde koupit akcie Porsche
Online graf akcií Porsche (P911)
Přečtěte si recenzi nejvyužívanějšího portálu pro online analýzu trhů TradingView.
Má snad Volkswagen s Porsche nějaký problém?
Nedávné rozhodnutí společnosti Volkswagen vyvolalo řadu otazníků. Finanční výsledky Porsche jsou totiž v rámci automobilového průmyslu bezpochyby výjimečné. Za zmínku stojí, že v roce 2021 Porsche prodalo a dodalo 302 000 vozů s průměrnou prodejní cenou výrazně vyšší než 100 000 eur. Vzhledem k prémiové cenové síle společnosti se Porsche podařilo vykázat 24,5% marži EBITDA, což je podstatně více než 21x marže společnosti Tesla. V souladu s tím se Porsche podařilo za rok 2021 vygenerovat tržby ve výši 33,1 miliardy eur a dosáhnout na EBITDU (zisk před odečtením úroků, daní a odpisů) ve výši 7,4 miliardy eur. Z geografického hlediska je expozice tržeb Porsche dobře diverzifikovaná: Na region Severní Ameriky připadá přibližně 27 % tržeb, na Evropu 29 % a na Asii zhruba 32 %.
Provozní zisk stuttgartské automobilky pak činil 5 miliard eur, což byl velký nárůst oproti předchozímu roku a tvořil téměř čtvrtinu celého zisku koncernu Volkswagen, což jsou peníze, které budou po prodeji části ziskové dceřiné společnosti chybět. Celý koncern Volkswagen dodal v roce 2021 prostřednictvím svých 10 značek 8 882 000 vozů celkem v 153 zemích. Celkové tržby z prodeje dosáhly 250 miliard eur, zisk po zdanění činil 19,2 miliardy eur.
Porsche navíc roste silným tempem. V letech 2017 až 2021 se společnosti podařilo dosáhnout složeného ročního tempa růstu ve výši 9 %, což je přibližně trojnásobek expanze globálního nominálního HDP ve stejném období. A to přesto (nebo možná právě proto), že se Porsche odklonilo od tradičních elegantních sportovních vozů k sedanům a SUV. V současné době nabízí šest vysoce výkonných modelů: 718, 911, bateriový Taycan, Panamera, Macan a Cayenne. Podle doporučených maloobchodních cen výrobce v Německu je nejlevnější základní model 718, který začíná na částce lehce přes 59 000 eur. Nejdražším modelem je slavná 911 se základní cenou 113 000 eur.
Velkou výzvou je dnes vyrábět sportovní vozy, které jsou rychlé, spolehlivé a nyní i na baterie. V roce 2021 se Porsche podařilo dodat 41 300 bateriových vozů, což je téměř dvojnásobek oproti předchozímu roku. Odkaz značky se v luxusním segmentu hodně počítá a kupující oceňují rodokmen, který značka jako Porsche nabízí. Startupy nebo nově příchozí značky takové dědictví nemají. Elektromobily však představují změnu paradigmatu, kdy všichni výrobci se spalovacími motory ztrácejí jakoukoli technickou výhodu, kterou měli. To otevírá dveře novým účastníkům, kteří nabízejí jiný a lepší zážitek z jízdy.
Komu vlastně teď Porsche patří?
Historie Porsche a Volkswagenu je dlouhá a složitá. Automobilku Porsche založil Ferdinand Porsche v roce 1931 se společníky Adolfem Rosenbergerem a Antonem Piëchem. Měla raketové začátky a působila ve vojenské výrobě za druhé světové války. Po válce pod vedením Ferryho Porsche zachytila ducha doby a uháněla kupředu na cestě stát se uznávaným výrobcem sportovních vozů.
Po desetiletí Porsche úzce spolupracovalo s Volkswagenem, ale jednalo se o samostatné společnosti. Porsche zůstalo relativně malé, ale dosahovalo obrovských zisků. V roce 2008 se pak pokusilo Volkswagen převzít. Byl to pyšný krok a souboj Davida s Goliášem nedopadl pro Porsche dobře. Se svou nabídkou neuspělo a téměř zkrachovalo. V roce 2012 Volkswagen tento boj ukončil a zachránil Porsche vlastním převzetím.
Nyní se osvobozením výrobce sportovních vozů a zaručením kontrolního podílu rodině zakladatelů obrací historie. Dědicové zakladatele budou mít opět kontrolu nad společností, která nese jejich jméno.
Jaká jsou rizika spojená s nákupem akcií Porsche?
Akcie jsou krátce po IPO ze své podstaty nepředvídatelné. Ačkoliv je Porsche zavedená společnost, zejména ve velmi náročném makroprostředí by investoři měli vzít v úvahu, že akcie Porsche po IPO nemusí splnit vysoká očekávání.
Kromě toho by investoři měli zvážit případná rizika, která může znamenat složitá akcionářská struktura a vedení společnosti Porsche. Oliver Blume je například generálním ředitelem jak Porsche, tak Volkswagenu. Bude Porsche schopné sledovat nezávislé cíle? A vzhledem k tomu, že akcie Porsche obchodované na burze nemají hlasovací práva, jaké jsou záruky pro zajištění zájmů akcionářů? Vedení společností Volkswagen a Porsche se těmito obavami zatím nezabývalo. A proto nejistota spojená s těmito otázkami zvyšuje rizikovost případné investice.
Proč vlastně Volkswagen nabídl část Porsche investorům?
Existuje řada důvodů, proč Volkswagen mohl chtít část Porsche prodat. Vše nasvědčuje tomu, že jsou zoufale potřebné – a nákladné – investice do elektromobilů, autonomního řízení, softwaru a vývoje baterií.
Dalším důvodem je jednoduše snaha pročistit obrovskou škálu značek a zaměřit se na ty, které potřebují větší pozornost. Volkswagen ve svém prohlášení uvedl, že stávající průmyslová a strategická spolupráce mezi společnostmi Volkswagen AG a Porsche AG bude rovněž pokračovat. To znamená sdílení nákladů na vývoj životně důležitých součástek napříč značkami.
Pro Porsche jsou důvody k rozdělení nejspíše dva: rodinné zájmy a rychlejší přechod na elektromobily. Porsche potřebuje investovat do elektrických baterií, nové elektronické architektury a pokročilé konektivity, stejně jako do dalších oblastí. Díky tomu, že získá kapitál samostatně, bude moci investovat, jak bude chtít, a nebude se muset spoléhat na to, že peníze získá od koncernu Volkswagen. Porsche přitom zatím odvedlo s modelem Taycan dobrou práci, nyní je úkolem rozšířit tento úspěch v oblasti elektromobilů na zbytek modelové řady.