Co je IPO (Initial Public Offering) a jak jej zobchodovat
Jedním z procesů, který je v současnosti využíván pro první vstup společnosti na burzu, je IPO.
Proč chce společnost vstoupit na burzu a jak takový vstup na burzu vypadá? Na to se podíváme v tomto článku.
Co je IPO (Initial Public Offering)
Ve světě akcionářů se můžeme setkat s některými pojmy, které jsou pro laika tak trochu neznámé. Jedním z nich je například IPO (Initial Public Offering). Pod tímto termínem se skrývá proces, ve kterém určitá společnost vstupuje poprvé na burzu, aby mohla nabídnout své akcie veřejnosti pro možnosti investicí.
IPO je zkratka pro první veřejnou nabídku akcií.
Proč společnost vstupuje na burzu?
- Jedním z důvodů, proč společnosti podnikají tento krok, je potřeba navýšit kapitál. Jedná se tedy o možnost, jak získat dodatečné finance.
- Dalším důvodem může být také potřeba zvýšit důvěryhodnost a transparentnost společnosti. Společnost obchodovaná na burze musí splnit přísná pravidla pro vstup, a zároveň pravidelně informuje veřejnost o svých výsledcích a hospodaření.
- V neposlední řadě se IPO také využívá pro marketingové účely. Společnost, která prochází procesem IPO a následně je zalistovaná na burze, se pro mnohé investory zviditelní.
- Některé firmy mohou také díky IPO oslovit management a své zaměstnance, kterým nabídnou odměny formou zaměstnaneckých akcií.
Ať je to, jak chce, potenciálnímu investorovi by mělo být předem jasné, proč společnost vstupuje na burzu a na co chce utržené peníze použít. Společnost může využít IPO a zisk nového kapitálu na pokrytí pohledávek.
Tři základní fáze IPO
Celý proces přípravy a realizace IPO se dá při jeho uskutečnění rozdělit pro lepší přehlednost do tří základních fází.
- fáze příprav
- fáze realizace
- post – realizační fáze
Záleží vždy na zvycích a pravidlech jednotlivých zemí. Proto se může v některých záležitostech proces IPO v různých státech odlišovat. Vzhledem k poměrně zdlouhavému procesu IPO a také jeho nákladnosti se většinou společnosti obracejí na specializované firmy, které za ně vstup na burzu realizují. Společnost se ale může rozhodnout i pro přímý úpis akcií a celý proces IPO si řídí v zásadě sama.
V případě úpisu na burzu s pomocí tzv. upisovatelů, se jedná v převážné většině o velké bankovní domy, které odborně připraví celou emisi a poté ji vedou. Tím pádem jsou také zodpovědné za její zdárný průběh i úspěšné zakončení. Zde následně rozlišujeme spolupráci ve formě Firm commitment (riziko přejímá upisovatel) nebo Best Effort (riziko přejímá společnost).
Základem je spolupráce banky a emitenta po celou dobu příprav IPO. Banka musí mít především dostatek interních informací o dané společnosti. Pro IPO je nutná podrobná analýza a také znalost důvodů, proč právě akcie vybrané společnosti mají šanci růst.
Proto je zapotřebí si konkrétní společnost prověřit, zvážit všechna pozitiva i možná rizika a poté se rozhodnout, jestli se vyplatí do akcií investovat.
Jak zobchodovat IPO a neprodělat?
Není náhoda, že pokud vám volá člověk z brokerské společnosti, často se zmíní o skvělé příležitosti a neopakovatelném IPO společnosti, která se může stát jedničkou v oboru.
IPO je bezpochyby mezi investory velmi oblíbená záležitost. Jedná se o první úpis akcií na burzu, a pro retail investory zároveň o první možnost vlastnit část této společnosti. K vidění je častokrát tzv. IPO efekt, kdy v den po zalistování akcie dané společnosti posílí i o desítky procent. Není se čemu divit, některá IPO se chystají dlouhé měsíce i roky a investorská veřejnost spolu se spekulanty je natěšena.
Zobchodování IPO je v praxi velmi obtížné, neboť příliš mnoho fundamentálních dat společnost nenabízí a o technické analýze nemůže být ani řeč. Mnoho investorů si proto počká několik kvartálů na tzv. Earnings a pro nákup akcií se rozhodne až po vyložení všech karet na stůl. U mnoha akcií býváme po pár měsících od IPO svědky splasknutí IPO euforie, přičemž se akcie společnosti na burze dostanou pod upisovací cenu.