Co je vodík, zásobárna energie či pohonná hmota – investice do vodíku
V přírodě najdeme pouze omezené zdroje vodíku, oproti tomu je ho doslova plný vesmír. Pro nás je ale hlavní informací, že by to mohla být výhodná pohonná hmota nebo zásobník energie.
Co je to vodík?
Základním stavebním prvkem celého našeho vesmíru je vodík. V přírodě ho ale v jeho primární podobě najdeme pouze omezeně. Většinou se jedná o okolí sopek. Vodík je také součástí zemního plynu. Tento prvek je světu známý od poloviny osmnáctého století, kdy ho objevil Angličan Henry Cavendish.
Od té doby začal pronikat do mnoha průmyslových oborů. A dalo by se říct, že v mnoha ohledech pomohl jejich rozvoji.
Nejvýznamnějším z těchto oborů je v současné době energetika. Ta se přímo zabývá výrobou i využitím vodíku.
Do budoucna dává tento obor naději, že budeme vodík využívat jako ekonomicky výhodný a ekologicky nezávadný zdroj energie. Není to v žádném případě nová myšlenka. Vodík už se dlouhou dobu používá jako pohonná hmota v raketové technice. A to především v palivových článcích, které mají za úkol vyrábět proud.
Zkoušky v současné době probíhají i u motorových vozidel a letadel.
V tomto případě jsou dvě možnosti.
- Buď by se využíval pouze samotný vodík, anebo by byl ve směsi s fosilními palivy.
Přidejte se do uzavřené trading/investiční skupiny na Discordu!
Na Patreonu jsme se podrobně věnovali tématu vodík a vybraným akciovým společnostem: Air Products and Chemicals, Bloom Energy a Hyzon Motors.
Na portálu TradeCZ si můžete přečíst kompletní analýzu Plug Power.
Vodík v několika podobách
Vodík se vyrábí v několika různých variantách. Tím, který by měl být v budoucnosti nejvíce využívaný, je zelený vodík. Jeho výroba probíhá elektrolýzou vody, při které dojde k rozdělení vody na dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Elektřina přitom pochází z obnovitelných zdrojů energie.
Dalšími druhy je modrý a šedý vodík. Pro výrobu těchto druhů jsou zapotřebí základní suroviny fosilního zdroje jako zemní plyn, popřípadě metan.
Vodík jako zásobárna energie
Vodík může být pomyslným chybějícím článkem do dekarbonizační skládačky.
Vodík může sloužit pro uložení nadbytečné elektrické energie, s níž je dnes v mnoha případech neefektivně nakládáno, např. v rámci obnovitelných zdrojů energie, jakými jsou fotovoltaické či větrné elektrárny.
Obnovitelné zdroje nemohou vždy vyrábět energii ve všech denních hodinách a výroba zeleného vodíku by mohla pomoci využít přebytek energie vyrobené během špičkových cyklů.
Vodík v automobilovém průmyslu
O tom, že by spalovací motory měly do budoucna vymizet, se hovoří dlouhou dobu. Výroba vodíku a zároveň motorů na vodík může být odpovědí na tuto otázku. Automobily, jejichž pohonnou hmotou bude vodík, jsou vlastně variantou elektromobilů, které mají místo baterie palivový článek.
Hlavním cílem do budoucna tedy je začít vyrábět automobily s tichým a lokálně bezemisním provozem.
Proč se tedy toto zázračné palivo ještě neujalo? Potýkáme se s problémy se skladováním a přepravou vodíku, ale překážkou číslo jedna je cena. Elektrolýza je energeticky náročná, což znamená, že „zelený vodík“ zatím není komerčně konkurenceschopný ve srovnání s fosilními palivy.
Jakmile se sníží náklady na obnovitelné zdroje energie a zvýší se instalovaný výkon, stane se vodík nákladově atraktivnějším.



UPOZORNĚNÍ: Informace zveřejněné v tomto článku jsou výhradně informačního charakteru a v žádném případě nejsou investičním poradenstvím nebo obchodním doporučením.