Jak se v tradingu rozhodovat objektivně
Rozhodování o vstupu do trhu by mělo být opřeno o objektivní data. Přesto se velká část obchodníků spoléhá na nástroje, které mají k objektivitě velmi daleko. Nepatříte k nim i vy? V tomto článku vám poradíme, jakou strategii využít pro dosažení maximální objektivity.
Hned v začátku nám dovolte poznamenat, že proti subjektivnímu úsudku vlastně nic nemáme, pokud je možné jej opřít o léta tradingové praxe a mnoho úspěchů. Avšak pokud tomu tak není, obchodníci by měli mít snahu subjektivitu odsunout na druhou kolej a při rozhodování upřednostňovat spíše objektivní přístupy.
Pokud se zeptáte obchodníků, zda se ve svém tradingu spoléhají na objektivitu, určitě vám přitakají. Bohužel, ale často nemluví pravdu. Ne však z toho důvodu, že by lhali, ale kvůli tomu, že používají nástroje, které se spoléhají na subjektivní vyhodnocení dat obchodníkem. A kde je subjektivita, tam je prostor i pro emoce, hamižnost a další do tradingu nepatřící “zlozvyky”.
V dnešním článku si proto shrneme základní rozdíly mezi objektivními a tzv. diskrečními (subjektivními) tradingovými přístupy a na konci vám také dáme tip, kde stáhnout ebook se strategií založenou na objektivním přístupu.
Subjektivní vs. objektivní obchodování
Subjektivní obchodování je proces otevírání a zavírání příkazů na základě pocitů, tj. intuice a víry v naše zkušenosti, schopnosti myslet komplexně, průběžně vyvozovat závěry a pohotově reagovat na změny. Obchodníci a obchodnice se v tomto případě rozhodují na základě zkušeností, které mají s trhem oni a mnohdy také bohužel na základě domělé intuice, která bývá často jen převlečenými emocemi.
Pokud jsou takoví obchodníci a obchodnice odolní vůči stresu a zvládají vypjaté situace a pokud mají trhy za léta skutečně “nakoukané”, může subjektivní přístup fungovat. Jenže pokud tomu tak není, podkládat svá rozhodnutí subjektivně vnímanými poznatky, může být velmi nešťastné. Jak známo, práce pod tlakem vede k unáhleným a často chybným rozhodnutím. Nezřídka se tak stává, že obchodníci používající subjektivní obchodní strategie často otevírají pozice příliš brzo či pozdě.
Aby se snížilo riziko spojené s výskytem emocionálního faktoru, měl by investor využívat obchodní systémy založené na objektivních principech.
Objektivní obchodování je založeno na souboru podmínek či pravidel, jejichž splnění nepodléhá subjektivnímu posuzování obchodníka. Strategie Price Action + MACD od zahraničního obchodníka Dariusze Darga, kterou jsme exkluzivně pro české tradery přeložili do češtiny a vydali jako ebook spadá do tohoto stylu obchodování.
Tato strategie je vystavěná tak, aby si obchodníci či obchodnice před samotným vstupem do trhu museli odpovědět na 3 otázky, jejichž odpověď jednoduše najdou v grafu. Pokud si třikrát odpoví “ano”, mohou otevřít pozici.
U objektivních strategií zkrátka nelze odpovídat “pravděpodobně ano” či “nejspíš ne”. Pokud by k takové situaci došlo a obchodník by měl pochybnosti, tak se nejedná o objektivní strategii.
Příklady subjektivních a objektivních obchodních nástrojů/technik
Pojďme si tedy ukázat, které z často používaných tradingových technik či ukazatelů jsou založeny na subjektivních předpokladech a které na těch objektivních.
Subjektivní nástroje
Na subjektivních předpokladech jsou založeny například Fibonacciho úrovně, Elliott waves či vyznačování trendových linií. Dávají totiž obchodníkům volnost, co se týče interpretace dění na grafu.
Fibonacciho úrovně
V různých časových intervalech jsou Fibo úrovně na různých místech. Obchodník se musí rozhodnout, které úrovně bude na základě svých zkušeností a znalostí považovat za vhodné.
Velmi subjektivní prvek strategie.
Které úrovně budete zvažovat, abyste splnili své strategické předpoklady? Ty na D1, nebo ty na H4?
Trendové linie
Trendové linie můžou být nakresleny jakýmkoliv způsobem, vše záleží na obchodníkovi. Které body v grafu považuje za důležité a kterých si nevšiml, či je za důležité nepovažuje?
Subjektivita je zde zcela evidentní. Trendové linie zde mohou doplňovat strategii, ale neměly by být rozhodující při otevírání obchodní pozice.
Princip Elliottových vln
Která vlna je ta, co otevře objednávku? Je to ta nejvýš, nebo možná ta nejnižší?
Sestavení strategie založené na Elliot waves vede k obtížným, subjektivním rozhodnutím.
Objektivní nástroje/techniky
Breakout z vnitřního, nebo vnějšího pin baru; vznik divergence S/R úrovní – potvrzeno opakovaným testováním; breakout z Bollingerových pásem. Pokud je předpokladem strategie breakout z inside baru, pak je posouzení, zda je cena mimo jeho rozsah, čistě objektivní.
Není zde totiž prostor pro uvážení, nebo subjektivitu – cena je buď mimo inside bar, nebo ne.
Pokud je ve strategických odhadech úroveň S/R, která byla opakovaně testována, potom zde není co řešit. Cena se vrátila na tuto úroveň a opakované testování se buďto stalo skutečností, nebo ne. Tak jako tak, tato úroveň nebude hrát žádnou roli při rozhodování o obchodu.
Divergence, Over Balance – je, nebo není – jednoduché a přímočaré.
Breakout ze svíčkových formací
Breakout z inside (nebo outside) baru je potvrzen, pokud uzavřením breakoutové svíčky mimo oblast patternu.
Žádné subjektivní domněnky, pouze přímý fakt.
Divergence
Když se cena pohybuje v opačném směru než indikátor (MACD), nazýváme tuto situaci divergentní.
Signálem, který nám oznamuje, že vznikla divergence, je změna směru na histogramu – v tomto případě změna barvy ze zelené na červenou.
S/R úrovně
Pokud je úroveň S/R po prolomení důkladně otestována, můžeme ji považovat za objektivní složku strategie.
Price Action + MACD Strategie založená na objektivních předpokladech
Pokud po přečtení tohoto článku cítíte potřebu vnést do svého obchodování objektivitu, vůbec se vám nedivíme. Právě naopak, máme pro vás kompletní obchodní strategii, kterou jsme zde již několikrát zmínili.
Tato strategie je založená na kombinaci základních principů Price Action a na divergenci klouzavých průměrů. Její autor Dariusz Dargo s ní již několik let sklízí úspěchy jak doma v Polsku tak i na mezinárodní tradingové scéně, kde jej sleduje více než 30 000 obchodníků a obchodnic.
My jsme pro vás tuto strategii jako první přeložili do češtiny a sepsali formou ebooku, který si můžete stáhnout zcela zdarma!
Naučte se Price Action + MACD Strategii s ebookem od Purple Trading
Vneste do svého tradingu objektivitu díky unikátní strategii Dariusze Darga.
CFD (Rozdílové smlouvy) jsou složité nástroje, u kterých je vysoké riziko rychlé ztráty peněz v důsledku pákového efektu. U 74.8 %účtů retailových investorů došlo při obchodování s CFD (rozdílovými smlouvami) u tohoto poskytovatele ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých prostředků. Obchodování s cizími měnami na marži s sebou nese vysokou míru rizika a nemusí být vhodné pro všechny investory. Vysoká míra pákového efektu může působit ve váš prospěch, ale i neprospěch. Než se rozhodnete obchodovat foreign exchange , měli byste pečlivě zvážit své investiční cíle, úroveň zkušeností a ochotu riskovat. Existuje možnost, že byste mohli přijít o část nebo celou svou počáteční investici, a proto byste neměli investovat peníze, které si nemůžete dovolit ztratit. Měli byste si být vědomi všech rizik spojených s obchodováním foreign exchange a v případě pochybností byste měli požádat o radu nezávislého finančního poradce. Veškeré názory, zprávy, výzkumy, analýzy, ceny nebo jiné informace obsažené v tomto dokumentu jsou poskytovány jako obecné informace k trhu a nepředstavují investiční poradenství. Společnost L.F. Investment Limited nepřebírá odpovědnost za jakoukoli ztrátu nebo škodu, zejména včetně ušlého zisku, které mohou přímo nebo nepřímo vzniknout v důsledku toho, že použijete nebo se spolehnete na tyto informace. Purple Trading je kyperská národní ochranná známka (č. 85981), národní ochranná známka Spojeného království (č. UK00003696619) a ochranná známka Evropské unie (č. 018332329) vlastněná a používaná společností L.F. Investment Limited, 11, Louki Akrita, CY-4044 Lemesos, Kypr, licencovanou kyperskou investiční společností regulovanou institucí CySEC, s licencí č. 271/15.