Market Maker broker – je to problém?
Broker Market Maker
Co znamená Market Maker a je to opravdu takové riziko pro obchodníka? Pojem Market Maker se skloňuje od nepaměti, a nutno říct, že ne vždy v pozitivním slova smyslu, a proto se nelze divit, že je z daného konceptu řada lidí ještě dnes zmatena.
Market Maker se dotýká jak retailových investorů, tak traderů, a proto si dnes pojem market making vysvětlíme.
Market Maker neboli tvůrce trhu je pro fungování naprosto klíčový. Díky němu jsme jako obchodníci schopni nakoupit a prodat aktiva za všech okolností. Market Maker se doslova podílí na tvorbě trhů, plní důležitou roli při udržování likvidity a nám obchodníkům zajišťuje hladký průběh obchodování.
Bez Market Makera by trading nebyl takový, jaký je dnes.
Proč je tedy na Market Maker někdy pohlíženo negativně?
Mnoho investorů, a možná i vy jste si někdy přečetli informaci, že market making jde proti obchodníkovi, neboť broker vytváří protistranu otevřeného obchodu, a proto je případná ztráta obchodníka zisk pro brokera.
Z logiky věci pak takový broker s market makingem může inklinovat k podpoře ztrátovosti svých klientů, na které by benefitoval. Tohle je samozřejmě velmi povrchní pohled na věc, při které ignorujeme mnoho aspektů této problematiky.
Jak také tušíte, v rámci evropsky regulovaných brokerů by takové zneužití pravomoci bylo z hlediska dohledu právních orgánů těžko proveditelné.
Jak funguje brokerský model u XTB?
Obchodní model používaný společností XTB kombinuje rysy modelu agenta a tvůrce trhu (Market Maker), v němž je společnost jednou stranou transakcí uzavřených a iniciovaných klienty.
- U transakcí s nástroji CFD založenými na indexech, měnách a komoditách zajišťuje XTB část transakcí s externími partnery.
- Ovšem všechny transakce CFD založené na kryptoměnách, akciích a ETF, stejně jako CFD nástroje založené na těchto aktivech, provádí společnost XTB přímo na regulovaných trzích nebo v alternativních obchodních systémech – není tedy tvůrcem trhu pro tyto třídy aktiv.
Vydělává broker na market makingu?
Market making není v případě XTB zdaleka hlavním zdrojem příjmů. Tím jsou výnosy ze spreadů (rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou (BIDxASK)) na CFD instrumentech. Mnohé z vás teď správně napadne, že je pro brokera v takovém případě lepší, aby byli jeho klienti ziskoví a obchodovali dlouhodobě.
Téměř nikde se nedočtete, že market making může být pro brokery naopak ztrátový byznys, resp. segment jeho byznysu. Market making může pro brokera představovat určité riziko.
Broker XTB by v ideálním případě mohl být pouhým prostředníkem, jež by propojoval ty, co vybrané aktivum shortují (prodávají) s těmi, kteří jej nakupují. Pokud by se tyto objemy shodovaly, XTB by pouze obě strany propojilo.
K tomuto ideálnímu stavu však nikdy nedojde – vždy je na jedné straně více obchodníků (větší objem) než na druhé. Právě pro tento případ je zde Market Maker broker, který se postaví na stranu s nižším objemem, kde dorovná potřebný kapitál, a díky tomu jsou všichni obchodníci schopni svůj obchod otevřít.
Market making tak nelze označit jako podvodné schéma, které je nastaveno vždy proti klientovi. Jedná se o proces, který je potřebný k zajištění pokrytí poptávky klientů.
Market Maker a podvodní brokeři
Na závěr je však nutné dodat, že to, co si zde popisujeme, platí především pro brokery v regulovaném prostředí pod dohledem kvalitních orgánů. Broker XTB je ke všemu burzovně obchodovaná společnost, u které si lze veškeré potřebné dokumenty dohledat.
Ve vodách české i slovenské finanční scény se však pohybují i neregulovaní brokeři aj. entity, na které je vždy třeba si dávat pozor.
Pokud byste se o tématu chtěli dozvědět více, obchodní ředitel XTB Vladimír Holovka hovořil o market makingu i jiných aspektech brokerského byznysu v rozhovoru pro TradeCZ: https://youtu.be/6nRONA2IrOg?t=3611
Můj analytický pohled na trhy máte jako vždy k dispozici každé pondělí a středu 🙂 pro reálné klienty XTB a Patrony!
Recenze brokera XTB
Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 79 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami u tohoto poskytovatele ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit