Analýza společnosti Nikola Corporation (NKLA), investice, vodíková akcie, elektromobilita – druhá Tesla?
Není vodík jako vodík a rozhodně není každý snílek a vizionář jako Elon Musk.
Společnost vydávající akcie Nikola již od roku 2016 prezentuje řadu konceptů vozidel na vodíkový či elektrický pohon, které by měly produkovat nulové emise.
Mnozí zachází tak daleko, že ji staví i před oblíbenou Teslu a zmiňují vodík jako budoucnost dopravy. Opravdu za to akcie Nikola stojí?
Společnost Nikola Motor jakožto americká automobilka vyvíjí a „vyrábí“ nákladní automobily, pickupy a jiná vozidla, která jsou poháněná elektřinou a vodíkem.
Nikola sídlí v Phoenixu v Arizoně, zakladatelem je Trevor Milton, rok založení se datuje od roku 2014.
Co se akciových screenerů týká, spadají akcie Nikola do sektoru Consumer Cyclical, podobně jako společnosti Amazon, Tesla nebo Alibaba, a do podsektoru Auto Manufacturers, podobně jako Tesla, Toyota Motor nebo General Motors.
Na oficiálních stránkách společnosti Nikola se nachází sekce pro investory s veškerými potřebnými údaji, které by vám neměly uniknout.
Video – analýza společnosti a akcií Nikola (NKLA)
Investice do vodíku a elektřiny
Online graf akcií Nikola (NKLA)
Přečtěte si recenzi nejvyužívanějšího portálu pro online analýzu trhů TradingView.
Akcie Nikola byly na burze NASDAQ poprvé obchodovány 4. června 2020 přibližně na ceně kolem 34 USD / akcii, aby do jednoho týdne předvedly růst až na 94 USD / akcii, což je prozatímní All Time High.
Po dosažení 90dolarové hodnoty si akcie Nikoly prošly poměrně značným vystřízlivěním, což je po FOMO horečce zcela v normálu.
Ovšem 10. září 2020 se objevila zpráva ze společnosti Hindenburg Research, která, jak se zdá, přinesla pomyslný poslední hřebík…, ale nepředbíhejme.
Vstup akcií Nikoly na burzu
V případě vstupu akcií Nikola na burzu je nutné podotknout, že se nejednalo o typické IPO ani direct listing, ale o tzv. reverzní fúzi se společností VectoIQ. V praxi to znamená, že společnost Nikola koupila již obchodovanou společnost na burze VectoIQ, akcie této společnosti se přejmenovaly na Nikola s tickerem NKLA a investoři získali k již vlastněným akciím VectorIQ akcie Nikoly v poměru 1:1.
Někteří investoři mohli získat akcie Nikola již na začátku března (díky opcím a jiným), kdy se cena „akcií Nikola“ (VectoIQ) pohybovala kolem 10 USD.
Základní informace o společnosti Nikola
Hodnoty jsou platné k datu 30. 5. 2024
Název společnosti (ticker) | Nikola Corporation|Nikola Motor (NKLA) |
Akciový index | RUT |
Sídlo společnosti | Phoenix (Arizona) |
Tržní kapitalizace | 671 milionů dolarů |
Sektor (podsektor) | Farm & Heavy Construction Machinery |
Počet zaměstnanců | 870 |
Dividenda | – |
P/E | – |
EPS | $ -1,13 |
P/S | 20,57 |
P/B | 1,13 |
P/C | 1,94 |
TCZ hodnotí | 4/10 |
Detailní analýzu společnosti, spolu s komentářem k aktuálním fundamentům, rozebírám ve videu.
Pokud jde o čísla, je to se společností Nikola poměrně složité. I po drtivém propadu z 94 na 10 USD / akcii má ještě stále tržní kapitalizaci kolem 4 miliard dolarů, a to vzhledem k prodejům (sales), které činí kolem 100 000 USD. Zde se jedná údajně o instalaci (neinstalaci) solárních panelů na střechu společnosti Nikola…
Pokoušet se v tomto případě o jakékoliv výpočty, např. 4 miliardy USD tržní kapitalizace a 100 000 USD prodeje = 1:40 000 !!!…, to, myslím, nemá příliš smysl.
Bavíme se zde samozřejmě o společnosti s vizí a potenciálem nastolení nového trendu, kde lze zpočátku špatné výsledky firmy prominout. Investoři rádi hledají a investují i do této kategorie (velmi rizikových) společností (když nejsou v zisku, nebo dokonce ani neprodávají), ostatně podobnou podporu potřebovala na začátku také Tesla.
Na dalším obrázku vidíme téměř nulové tržby (Revenues), Net Income nelze nazvat čistým příjmem, ale čistou ztrátou, která v posledním roce činila 400 milionů dolarů. Jak už tomu bývá u podobných společností zvykem, počet akcií v oběhu se zvětšuje.
Společnost Nikola má poměrně malý dluh, pouze 19 milionů USD, přičemž v hotovosti drží přes 840 milionů dolarů. Větší obnos hotovosti souvisí se vstupem na burzu a získáním peněz od investorů.
Pomocí jednoduché kalkulace, kdy vedle sebe dáme hotovost společnosti a částku, kterou dokáže Nikola ročně „spálit“, dostáváme cca dva roky, ve kterých společnost buďto musí přijít s produktem, nebo získat další hotovost od investorů.
Akcie Nikola a mnohé další probíráme na Discordu, přidejte se!
Společnost Nikola (NKLA)
Jak už bylo řečeno, společnost Nikola Motor je americká automobilka, jejíž vizí je vyvíjet a vyrábět různé druhy vozidel na vodík a elektřinu.
Minulý rok v červnu si mnoho investorů pokládalo otázku, zda se právě teď nedíváme na novou Teslu, a to nejen kvůli názvu Nikola, který stejně jako u Tesly odkazuje na vynálezce Nikoli Teslu.
Kromě společného odkazu Nikola Tesly mají společnosti Tesla a Nikola další společné rysy.
Zakladatel Nikoly Trevor Milton je podobný snílek a nadšenec do alternativních energií jako Elon Musk. Milton zprvu tíhnul podobně jako Musk k elektřině, ale postupem času mu dávalo čím dál větší smysl zaměřit se na vodíkový pohon, který je v některých ohledech oproti elektrickým bateriím mnohem praktičtější.
O vodíku jsem se zmínil např. při analýze společnosti Plug Power, a je nutné podotknout, že stejně jako Milton i znalci v oboru, analytici a investoři vidí ve vodíkovém pohonu velký potenciál, a prvotnímu nadšení kolem akcií společnosti Nikola se nelze příliš divit.
Vize – Vodíkový pohon
Velkým benefitem vozidel poháněných vodíkem je jejich poměrně rychlé dobití, které trvá asi 3 minuty oproti desítkám minut trvajícímu nabíjení elektrických baterií.
Jak vzniká vodíkový pohon? Voda se dělí pomocí elektřiny na vodík a kyslík, dochází k tzv. reverzní elektrolýze, která vytváří elektrický proud, jímž je vozidlo poháněno.
Pokud by k elektrolýze vody byla použita elektřina z obnovitelných zdrojů, dalo by se bez nadsázky hovořit o průlomu, zeleném a bezemisním pohonu, nicméně realita je zatím jiná.
Realita společnosti Nikola
Velké vize, plány a ušlechtilé cíle ještě neznamenají, že společnost může dlouhodobě dosahovat tržní kapitalizace 30 miliard amerických dolarů, aniž by za celou svou historii vydělala jediný dolar. Hype kolem akcií Nikola přilákal mnoho pesimistů, kritiků, a později dokonce i několik doporučení na short akcií NKLA.
Oporou pro investory není ani zakladatel Nikoly Trevor Milton, dnes bývalý CEO, který se velmi brzy po upsání na burzu zbavil velké části svých akcií, a dokonce před nedávnem prodal dalších tří a půl milionů akcií.
Společnost Nikola má za cíl např. vytvořit síť vodíkových čerpacích stanic, továrnu v Arizoně, nákladní automobil Tre, čistě elektrický tahač Nikola One a poloelektrické vozidlo Badger. Na konci roku 2020 měla Nikola již kolem 15 000 rezervací nákladních vozidel na vodíkový pohon, nicméně z fabriky nevyjel ještě ani funkční prototyp.
Mezi prototypy společnosti Nikola patří: Nikola One, Nikola Two, Nikola Tre, Nikola NZT (zero), Nikola Reckless, Nikola WAV a Nikola Badger.
Naději vlila investorům do žil zpráva společnosti General Motors, která v září oznámila dohodu s Nikolou, na jejímž základě bude GM dodávat baterie, architekturu podvozku, systémy palivových článků a továrnu na vybudování elektrického pickapu Nikola Badger výměnou za 11% podíl a $700 milionů.
Nicméně… ihned poté se objevilo zmíněné obvinění od Hindenburg Research, že společnost Nikola mlží či přímo lže svým investorům. Když se následně prokázalo, že na jednom z videí, kde kamion Nikola jede, ve skutečnosti není poháněn vodíkem, ale byl spuštěn po svahu dolů, důvěra v Nikolu vzala za své.
V září 2020 zahájila komise pro cenné papíry (SEC) vyšetřování, Trevor Milton odstoupil z funkce generálního ředitele a na jeho místo nastoupil Stephen Girsky.
Kauza Hindenburg Research
Společnost Hindenburg Research, která se zabývá mimo jiné odhalováním „špatných společností“, zveřejnila 10. září článek, kterým pravděpodobně rozmetala jakoukoliv poslední víru v úspěch společnosti Nikola na poli vodíku a elektromobility.
Celý text najdete na tomto odkazu, na obrázku jsem začervenal větu, která v překladu znamená: „Nikdy jsme neviděli takovou úroveň podvodu u veřejné společnosti, zejména této velikosti.“
Autoři zde rozebírají desítky či možná stovky nejasností kolem společnosti Nikola.
Společnost si např. posvítila na insiders, lidi, kteří jsou ve vedení společnosti ve vysokých funkcích. Ti své akcie ve velkém prodávají, a ačkoliv prodej akcií může mít mnoho příčin, vše ukazuje na to, že zřejmě vědí, že to se společností není tak slavné.
Z rozboru vyplývá, že CEO Trevor Milton lhal téměř ve všem, čím přesvědčoval investory pro zisk kapitálu na další vývoj.
- Nikola např. lhala v tom, že si součástky vyrábí sama, přičemž je nakupovala od dodavatelů a přelepovala štítky.
- Zároveň lhali v tom, že dokážou vyrobit vodík až o 80 % levněji než jejich konkurence.
- Na jedné z přehlídek musel být kamion zapojen do elektrické sítě, aby monitory uvnitř kabiny vůbec svítily.
- Nikola lhala i o svém týmu a lidech ve vedení společnosti. I když se prezentovali jako odborníci z oboru, jeden z nich předtím vedl golfový klub a jiný se věnovat betonářské činnosti.
Vůbec nejslavnějším odhalením je podvod s jedoucím kamionem s vlastním pohonem. Když Nikola zveřejnila video, jak jejich kamion jede po silnici, vzbudili u investorů velký zájem, nicméně po zveřejnění tohoto článku se CEO přiznal, že byl kamion spuštěn po svahu dolů a pohyboval se jen díky fyzice 🙂 .
Nelze se tak docela divit, že od zveřejnění reportu akcie Nikoly klesají….
Východiska pro Nikolu
Aby akcie Nikola opět rostly nebo alespoň přestaly padat a aby investoři opět našli odhodlání se Nikolou zabývat a vzkřísit svou víru v ní, potřebuje Nikola splnit několik zásadních podmínek, jako:
- rozvinout síť vodíkových čerpacích stanic,
- získat další finance od investorů,
- vyjednat další spolupráci s již zaběhlými společnostmi.
Kvůli kauze Hindenburg odstoupila od partnerství s Nikolou společnost BP, která se měla podílet na vývoji čerpacích stanic na vodíkové palivo.
Vize automobilky Nikola se momentálně upírá směrem k pronájmu, nikoli k prodeji svých vodíkových automobilů.
To, co se společnosti Nikola nedá zapřít, je velmi dobře zmáknutý marketing.
Show, ohňostroje, modelky, krásná videa a fotografie.
Dá se očekávat, že příliš mnoho peněz nepřinese ani Nikola Store, i když kousky to jsou pěkné.
Závěr TradeCZ aneb investovat do akcií Nikoly?
Příběh kolem Nikoly není vůbec hezký…
Pokud na internetu pohledáte informace o zakladateli Trevoru Miltonovi, naleznete články o tom, že měl v předchozím byznysu podvést svého kolegu a že v minulosti čelil obvinění ze znásilnění.
Nikoly je velká škoda, potenciál ve vodíku je, a já si stále myslím, že např. společnost Plug Power má budoucnost. Možná ani u Nikoly není všem dnům konec, pokud se dokáže znovu postavit na nohy, vymění vedení, předvede pokroky… Vzhledem k stavu, v jakém se společnost a akcie Nikola nyní nachází, za mě není dobrou investicí.