Napište nám zprávu
Naučte se trhy číst

ONLINE KURZ
„Vaše podpora v tradingu.“

Market Profile indikátor


Market Profile – sjeď dolů a přehraj si video

Market Profile (MP) je ve skutečnosti obchodní metoda založená na pozorování cenových úrovní, které se účastníkům trhu líbí více, nebo méně. Nástroj profilace trhu vizualizuje přímo v grafu histogram, ze kterého jsou patrné support / resistance cenové oblasti s vysokou pravděpodobností reakce trhu.

Market Profile využíváme také pro čtení trhu a pochopení kontextu trhu.

Market Profile a Volume Profile
Market Profile v MT4 (vlevo) a Volume Profile v NinjaTrader (vpravo)

Hned na úvod je nutné si vysvětlit dva příbuzné indikátory, které v grafu mohou vypadat stejně, ale každý vypovídá o něčem jiném.

  • Market Profile vychází z TPO ( Time Price Opportunity), tedy z ceny a času, a proto jej můžeme využít v analyticko-obchodní platformě MT4.
  • Volume Profile vychází z reálně zobchodovaného objemu na konkrétních cenách daného finančního instrumentu, a proto jej zpravidla v MT4 nezobrazíme. Pro jeho zobrazení využíváme především obchodní platformu NinjaTrader.

Více o MetaTrader 4.

Praxe s Market Profile

Nástroj Market Profile, či profilaci trhu, mezi základními nástroji obchodní platformy MetaTrader 4 nenalezneme. Na internetu se můžete pokusit dohledat profilace trhu zdarma, jen si dejte veliký pozor na to, z čeho vycházejí a co v sobě mají ukryto. Na TradeCZ využíváme náš nástroj Marcus, který obsahuje hned tři typy profilace trhu.

Indikátor se vkládá do grafu obvyklým způsobem, tak jako jiný externí indikátor. Podstatné je však pochopení celkového konceptu profilace a porozumění teorii aukce.

Market Profile kompletní
Market Profile kompletní

Kompletní Market Profile vizualizace obsahuje histogram i valua area. Dále je možné nechat si zobrazit POC a tzv. Naked POC, tedy neotestovaná POC.

S pomocí tohoto typu MP jsme schopni kromě sledování high volume node a low volume node, skládat kontext trhu díky oblastem hodnoty (value area) a mít tak přehled o cenách, které trh z dlouhodobého hlediska vnímá jako férové.

Kdo zná férovou cenu na trhu, ten má v rukách silnou zbraň! Trh má totiž férové ceny rád a vrací se na ně. Když jsou účastníci trhu spokojeni, obchodují a plní tak hlavní podstatu burzy.

Market Profile základní
Market Profile základní

Profilace trhu v základním nastavení, vhodná pro sledování HVN a LVN s cenami nejvyššího zájmu (barevné linky).

Obchodník má přehled o support/resistance oblastí, tedy kde se trh zdržoval nejdelší dobu a které oblasti naopak rychle opouštěl.

Stačí si všimnout, jak trh reaguje na předchozí oblasti HVN a LVN či POC, a hned Vám musí být teorie aukce bližší.

Trh = burza – kde je zájem, tam se obchoduje a tam se také trh nejdéle zdrží.

Market Profile variabilní
Market Profile variabilní

Variabilní profilaci lze užít v případě, že chceme zjistit zájem obchodníků na vybraném trhu a ve vybraném úseku grafu, např. v trendovém pohybu nebo v kumulaci trhu.

Díky variabilitě nejsou obchodníci závislí jen na dostupných time frame (Daily, Weekly, Hourly atd.), ale vyprofilují si tu část trhu, kterou potřebují.

Profil zobrazí podobně jako ten „základní“ oblasti HVN a LVN. Díky Market Profile máme přehled o cenách, které trh v minulosti zajímaly (HVN) a kde měla jedna skupina (býci/medvědi) obchodníků převahu nad druhou (LVN).

Základní nastavení Market Profile

Stejně jako existuje více druhů profilací trhu, můžeme se setkat s různým nastavením i využitím. Některé profily jsou lepší pro trendová období na trhu, jiná pro netrendová, stejně tak i nastavení daných profilů. Spíše než nastavení profilů je však důležité pochopení principu profilace!

  • Value area neboli oblast hodnoty by se měla vždy pohybovat kolem 70 % (69 %), tak jak je to správně dle teorie aukce.
  • Time frame se u nástroje Market Profile řeší v jiném kontextu než u jiných indikátorů. Daily profilace trhu zobrazuje profil daného dne a je vizualizovaná stejně na time frame M5, H1 nebo na Daily, pouze s jiným rozlišením (detaily). Také je možné využít variabilní profil a zvolit si přesný úsek trhu, který chceme vyprofilovat. Tento profil pak může být tvořen úsekem o hodnotě jedné hodiny, 13,5 hodiny, 7 dnů atp.
  • Rozlišení histogramu by mělo být nastaveno na co nejlepší (nejdrobnější), vypočtené z M1 (ticky), ale záleží na stylu obchodování, time frame a na našem záměru.

Kde pokračovat

Obchodní metodu Market Profile jsem popsal ve dvou článcích ÚVOD a POKRAČOVÁNÍ, případně ji najdete v přehledu Obchodních metod.

Nástroj Marcus obsahuje řadu komponentů v čele s Market Profile. Přehrajte si některá videa v popisu nástroje Marcus.

Připravil jsem kompletní online kurz, jak pracovat a jak profitovat s Market Profile od A do Z.

Video

TCZ závěr

Market Profile je základní obchodní metoda, která může všem obchodníkům otevřít oči a přispět k jejich dlouhodobé profitabilitě na burze.

Market Profile a Volume Profile online kurz

Kurz zdarma

Ebook