Pád Disney: Akcie jsou na dně a kritika číhá za každým rohem. Od South Parku po fanoušky Star Wars!
Akcie The Walt Disney Company – zkráceně Disney (DIS) – jsou po celé řadě neúspěchů na nejnižší úrovni od roku 2014. Nejzávažnějším prohřeškem se zdají být okaté a líné změny v zavedených franšízách a příbězích. Avšak ani zdaleka nejde o jediný problém, kterému firma čelí. Při potápění tohoto Titanicu stojí na břehu South Park a z celého srdce se směje. Má Disney šanci se vzpamatovat?
To, že se společnosti od úspěchu Infinity War (2018) a Engame (2019) nedaří přitáhnout diváky, není žádné tajemství. Málo se ale mluví o tom, že i samotní akcionáři si začínají stěžovat. Kdyby Disney předělávkami starých filmů do dnešních reálií vydělával peníze, šlo by o úplně jinou situaci. Ale to se nedaří. Podíváme se, v čem přesně tento pád vězí.
Pro účely článku rozdělím problémy do tří témat. Ty nejkontroverznější, politika a tlačení agendy, jsou na konci.
Mohlo by Vás zajímat: Misinformace vystřelila BTC krátkodobě nad 30 tisíc dolarů. Měl by se změnit systém obchodování?
Dozvuky koronaviru: masivní ztráta na zábavních parcích i na streamování
Zábavní a mediální průmysl byl jeden z těch, které byly koronavirem zasažené nejvíce. Kupříkladu čtvrtý kvartál roku 2020 přišel Disney vlivem nařízení státních vlád – hlavně v Kalifornii – o 2,6 miliardy dolarů. Celý rok 2020 oholil 7 miliard. Navíc exponenciálně méně lidí chodilo do kina, kde sídlí nejznámější značky pod správou myšáka – Marvel, Star Wars a další.
Navzdory příšerným výsledkům let 2020 a částečně 2021 se dařilo vstupovat do nových oblastí, konkrétně do streamingu. Výsledek? Od konce roku 2019 do dneška Disney+ prodělal 11 miliard USD, ačkoliv firma pumpuje do platformy stále více a více obsahu. Většina fanoušků si jednoduše myslí, že seriály typu Loki, She-Hulk a Secret Invasion nestojí za zhlédnutí. Přitom patří pod uctívaný Marvel.
Co se týká celkových výsledků, tak Disney shrábne rok od roku více peněz. Nicméně při odečtení nákladů uvidíme, že od roku 2015 je čistý zisk zhruba na stejném čísle – 25 až 28 miliard dolarů. Disney finančně stagnuje, a akcionáři se zlobí.
Líný obsah a příšerné scénáře
Úspěch filmů a seriálů z dílny Disney koreluje s tím, jak moc společnost vydělá na ostatních položkách, primárně na prodeji práv k duševnímu vlastnictví. Přitom každý, kdo to sleduje, vám poví, že tvorba posledních tří let nestála za nic.
Mohlo by Vás zajímat: Kdo zničil průmysl kryptoměn?
Budu jednotlivé kontroverze v obsahu, který Disney vytváří, prezentovat na obrázcích.
„Multiverse“ je filmová tropa, kdy existence velkého počtu vesmírů nabízí scénáristovi takřka nekonečné možnosti. Problém je, že se nadužívá. Nic, co se na plátně stane, není konečné. Například smrt postavy lze jednoduše pomocí „multiverse“ zvrátit. Jde o levné a líné psaní, jak to komentuje South Park. A hlavně nudné.
Velkým tahákem nejnovějšího Spider-Mana byl návrat Andrew Garfielda, který hrál postavu Petera Parkera v minulosti. Když se objeví na scéně, tak několik sekund jen zírá. Jde totiž o pauzu na potlesk a úžas, přímo zapracovanou do filmu. Mnozí to označují za profitování na nostalgii, při kterém nevzniká nic nového a konstruktivního.
Obzvláště komický je záběr, ve kterém She-Hulk „twerkuje“, což je jakási obdoba tance s velkým důrazem na pozadí tanečnice. Je to dobrý příklad toho, jak produkční a scénáristická kvalita příběhů z vesmíru Marvel upadá.
Věděli jste, že v roce 2021 vyšel block-buster z dílny Marvel – Eternals? Jestli ne, nejste jediní. Film prodělal 34 milionů dolarů a skoro nikdo ho neviděl.
Lightyear (2022), nostalgický výlet Pixaru do světa Toy-Story, prodělal přes 100 milionů dolarů. Je připomínkou toho, že tentokrát ani studio Pixar neudrží tvorbu Disney nad vodou. Web DisneyFanatics říká, že Pixar „je na kapačkách.“ Kontrast s adresou webu je komický.
Pátý díl v sérii Indiana Jones ze studia Lucasfilms prodělal 100 milionů dolarů. Zase to nevyšlo! Snad aspoň vzrostlo ESG skóre přidáním poměrně solidní hrdinky.
Změny v zavedených příbězích bez respektu k původním fanouškům a postavám
Ze všeho největší vášně vyvolává to, když se u zavedené postavy změní pohlaví, barva pleti či orientace. Disney tím poškozuje cenu svého vlastního duševního vlastnictví i to, jak je vnímané. Přitom mnohem konstruktivnějším přístupem by bylo jednoduše napsat nové postavy, místo změny těch stávajících. A pokud změna je nutná pro oslovení moderního diváka, tak nechť je citlivá k původním fandům. Takové příběhy pak jsou i nadále výnosné.
Mohlo by Vás zajímat: Fenomén tokenizace – blížíme se po 10 letech integraci do mainstreamu?
Často citovaným pozitivním příkladem je Miles Morales ze Spider-Man: Across the Spider-Verse. Sice se podobá Spider-Manovi, ale má vlastní příběh i styl. Je něčím, co animované studio vybudovalo, místo toho, aby líně změnilo barvu pleti původního Petera Parkra. Proto také film zaznamenal ohromné a překvapivé zisky ve výši 1,3 miliardy dolarů.
Poškodit duševní vlastnictví necitlivým propadákem a ještě na tom prodělat 100 milionů dolarů? To je v kostce Disney během posledních tří let. Nezbývá než doufat, že se to začne měnit. Firma v minulosti prošla mnohými těžkými zkouškami, ale tahle může být zatím největší.
Miles Morales (napravo) a Gwen Stacy (nalevo) je příklad konstruktivního zásahu do postavy Spider-Mana. Všichni tři jsou unikátní a mají vlastní příběh.
South Park jako vždy přinesl plnou várku vtipů. V jeden moment Cartman poprosí svoji mámu, aby se „podívala pod postel, jestli tam nejsou žádní Disney manažeři.“ Producentka Lucasfilms Kathleen Kennedy zas komentuje každý vznikající film slovy: „dejte tam ženskou a udělejte ji gay.“ Nelze si nevšimnout více politicky korektní verze legendární skupiny, která polovinu dílu mluví o nenávisti k bělochům a patriarchátu.
Mohlo by Vás zajímat: Nejhorší kryptoměny: Tři projekty, které nemusí přežít rok 2023! Jakým kryptoměnám se vyvarovat?
UPOZORNĚNÍ: Informace zveřejněné v tomto článku jsou výhradně informačního charakteru a v žádném případě nejsou investičním poradenstvím nebo obchodním doporučením.