Zajímavá čísla o metaverzu a VR, která jste nečekali
Pravda o Metaverz a VR
Lze určit konkrétní datum, ve kterém se myšlenka digitálních světů – metaverz – popularizovala nad rámec strašidelného sci-fi a několika blockchain projektů. Je to 28. září 2021, kdy CEO tehdejšího Facebooku Mark Zuckerberg změnil název svého technologického gigantu na „Meta“.
V minulém článku jsem sděloval, jak fundamentálně se v posledním roce změnil můj pohled na průmysl a trh kryptoměn. Na jeho konci jsem prohlásil, že bych se rád zaměřil na nějakou jinou technologii. Metaverz se nabízely, neboť od blockchainu nemají příliš daleko. Při mé rešerši jsem nenašel na TradeCZ žádné aktuální články o tom, jak se tento nový a vzrušující průmysl rozrůstá. Proto bych vám rád prezentoval několik zajímavých čísel!
Pro účely článku metaverzum znamená kombinovanou i rozšířenou realitu. Ať už se jedná o decentralizovanou technologii, či nikoli. Taktéž do tohoto průmyslu patří AI, pokud je používané za účelem rozšíření reality – například jako procedurální generátor.
Tahouni průmyslu – hry pro děti i dospělé
Hry jsou podle centra GME Research & Consultants jednou z předních oblastí, které čeká růst. Předpokládané navýšení kapitalizace je v následujících letech predikováno na dechberoucích 38,2 % ročně, pokud počítáme se složeným úrokem. V minulém roce byla valuace her v metaverzu 36,81 miliardy dolarů. V roce 2027 to může být až 710,27 miliardy USD.
Velmi velkou pozornost přitahuje i možnost intimity v metaverzu. The Sun například informoval o technologické společnosti Dreamcam, která spustí svůj produkt pravděpodobně už v tomto roce. Není třeba studovat dosavadní historii veškerých médií a internetu, aby jeden odvodil, jak obrovský zájem tento prospekt vyvolává.
Ve futuristickém městě detektiv K potkává reklamu na virtuální společnici. Ta jej chvíli pozoruje a následně s nataženým prstem říká: „Vypadáš osaměle. Můžu to spravit.“ Svět Blade Runnera 2049 není tak daleko, jak se zdá.
TIP: Jak nakoupit kryptoměny a kde je bezpečně uložit
Metaverzum má potenciál stát se osmibiliónovým byznysem!
Investiční banka Goldman Sachs posvětila analýzu, podle které může v dlouhodobém horizontu trh digitální reality dosáhnout valuace 8 bilionů dolarů. Nezní to nereálně, ale nutno podotknout, že Goldman Sachs má v podstatě „decentralizovaný“ analytický tým, takže v některých případech jsou jejich odhady mimo.
O něco konkrétnější je tržně-analytická společnost Fortune Business Insights. Ta odhaduje celkovou valuaci v roce 2029 na 1,528 bilionu dolarů. Většinu z toho budou zabírat hry a mediální obsah. I tak jde oproti roku 2020, kdy měl průmysl hodnotu 47 miliard, o exponenciální růst.
Zajímavostí, která vás nepřekvapí, je fakt, že se metaverzum dostalo do hledáčku největších investorů právě během pandemie Covid-19.
Obchodní a marketingová aktivita ve vztahu k metaverzu
Když jde o marketing, tak velké korporace na nic nečekají a okamžitě naskakují na sebemenší trend. Například sportovní značka Nike spustila „Nikeland“, kterému se podařilo nabrat úctyhodných 31,5 milionu návštěvníků.
Za zmínění stojí taktéž americká asociace NASCAR, která pořádá oblíbené závody automobilů po okružní trati. Většina těchto značek využívá jako nástroj hru (a stejnojmennou firmu) Roblox. To kvůli tomu, že má širokou základnu a umožňuje přístup s VR helmou i bez.
Kuriozitou samo o sobě jsou virtuální koncerty. Ty začaly být taktéž oblíbené během pandemie, kdy nebyly velké společenské akce možné. V digitálním světě si zahráli například Foo Fighters, Ariana Grande, Justin Bieber i Post Malone. Většina z nich měla až desítky milionů diváků. Jde zpravidla o mladé teenagery.
Mohlo by Vás zajímat: 13 milionů dolarů v ETH jen za jeden den: Jak funguje spalování ETH na síti Ethereum?
Cena akcií Roblox Corporation zažila během pandemie velký boom. Bohužel, ten byl neudržitelný. I tak výhledy této společnosti vypadají nadějně. Zdroj: Yahoo Finance
Co dalšího se teď řeší?
Velkým tématem v tuto chvíli jsou pravidla chování v metaverzu. Konkrétně jde o problematiku sebevražd (digitálních), týrání zvířat, užívání nelegálních i legálních drog. Do budoucna se očekává, že budou vznikat světy, které si budou určovat vlastní pravidla. Například veřejně obchodovaný Roblox je v tomto ohledu velmi přísný.
Kam nás nakonec metaverzum zavede? A jaký to bude mít dopad na společnost i svět kolem nás? Napište mi Váš názor do komentářů!
UPOZORNĚNÍ: Informace zveřejněné v tomto článku jsou výhradně informačního charakteru a v žádném případě nejsou investičním poradenstvím nebo obchodním doporučením.