Napište nám zprávu
Inspirujte se

Tržní analýza 16. 9. 2019
„Vaše podpora v tradingu.“

Lekce 3


Ve třetím díle našeho výukového kurzu Trade škola CZ se podíváme na typy obchodníků a kdo na trzích vydělává.

Každý trader a jeho obchodní přístup je jedinečný. Přesto lze odlišit několik typů obchodníků, a to především dle délky držení obchodů a cílení profitu.

Typy obchodníků

Intradenní obchodník cílí na profity představující běžné denní pohyby trhu, někdy také zvané reakční pohyby. Činí tak především z důvodu, aby z vysoké pravděpodobnosti obchod uzavřel v ten samý den, co jej otevřel. Příkladem může být forexový trh EURUSD, tedy měnový pár složený z eura a amerického dolaru, kde běžné denní rozpětí trhu činí něco okolo 60 pipů (maximální rozpětí trhu v jeden den). Intradenní obchodník bude v tomto případě cílit na zisk okolo 10 pipů (obvyklý reakční pohyb trhu na silnou S/R) s průměrnou dobou trvání obchodu 30 minut. Sledovat bude časový rámec M30 – M5, tedy jedna svíčka (jeden bar) představující 30-5 minut (více o časových rámcích v následujících lekcích). Jinak řečeno, nebude se zajímat o roční a měsíční trendy, naopak ho budou zajímat denní supporty a resistence, kde by trh mohl reagovat. Intradenní obchodník řídí celý obchod aktivně. Není tak mnohdy reálné, aby se intradennímu obchodování věnoval pracující člověk (pokud nepoužívá AOS (roboty)).

Swingový obchodník, na rozdíl od intradenního, sleduje vyšší časové rámce, zajímá ho dlouhodobý trend a intradenní pohyby trhu mu vrásky nedělají. Obchod drží několik dní až týdnů a v případě trhu EURUSD cílí na profit okolo 100 pipů. Na obchod čeká swingový trader většinou delší dobu, klidně i několik dní. Řízení obchodu je volnější, kontrola probíhá zpravidla 1-2x za den. Obecně je swingové obchodování považováno za méně časově náročné a méně stresující než intradenní.

Dalšími dvěma typy traderů jsou scalpeři a investoři. Průměrná doba trvání obchodu scalpera činí několik málo minut, investor drží pozice měsíce, a pokud je to možné, i roky.

Kdo vydělává a kdo prodělává?

  • 80 % retail obchodníků prodělává.
  • Vydělávají banky, instituce, fondy a market makeři (tvůrci trhu). Vydělávají také společnosti zprostředkovávající obchodování (brokeři), a to na poplatcích, spreadech, datech a dalších doplňkových službách.
  • Na burze se každý den přelévají peníze od těch, co se mýlili, k těm, co měli pravdu. Pakliže jeden účastník trhu vydělává, zákonitě musí někdo (ať už jiný člověk nebo instituce) prodělávat.

Na trzích je k vidění ještě jedna skupina zainteresovaných, a to jsou commercials. Ti na trzích neobchodují pro zisk z pohybu ceny daného trhu, jejich hlavním cílem je zajištění komodity pro byznys, který je hlavním zdrojem jejich příjmu.

Jste trader, co prodělává nebo co vydělává?

Trader, co prodělává

  • Má vysoké ego
  • Trading bere jako gambling, zábavu, adrenalin
  • Peníze chce rychle a co nejvíc
  • Zajímá se pouze o systémy s vysokou úspěšností
  • Má nutkání porazit trh a mít vždy pravdu
  • Obchoduje pro druhé, pro obdiv, pro zveřejňování zisků na sociálních sítích

Trader, co vydělává

  • Má disciplínu
  • Zaměřuje se na dlouhodobý horizont zhodnocování vlastních prostředků
  • Zaměřuje se v prvé řadě na riziko, zisk je až zasloužená odměna
  • Je motivovaný, má chuť zkoušet, učit se, nelitovat čas věnovaný tradingu
  • Nepředpovídá pohyb trhu, drží se statistiky, jde mu o dlouhodobou úspěšnost
  • Za všech okolností se drží obchodního plánu

Ztráty však inkasuje každý trader, a to i když dělá vše „správně“. Ztrátové obchody k tradingu patří a je nutné naučit se s nimi počítat.

Vývoj equity křivky (modrá linie) obchodníka v zisku obvykle nemívá průběh jako znázorněná zelená šipka. Každá obchodní metoda vykazuje v průběhu času ziskovější a ztrátovější období.

V dalším díle se podíváme na obchodní platformu MetaTrader 4.