Kvalita brokerů v Česku roste
Poslední roky ukazují, že kvalita brokerů v České republice je na stále vzestupné trajektorii. Tento pozitivní trend je důsledkem rostoucí konkurence, přísnějších regulací a rostoucích požadavku klientů na transparentnost a kvalitní služby. Výběr správného brokera je základním kamenem úspěšného obchodování a investování, proto je důležité vědět, podle jakých kritérií brokery hodnotit.
Faktory, posuzující kvalitu brokera:
Výše poplatků
Poplatky hrají klíčovou roli v celkové rentabilitě investic. Kvalitní brokeři se snaží nabízet konkurenceschopné poplatky bez skrytých nákladů, což klientům umožňuje maximálně využít jejich kapitál. Stále více brokerů tak v dnešní době svým klientům odpouští poplatky za obchodování (například Purple Trading u obchodování ropy, XTB u komodit obecně) a účtuje si pouze spready. To by bylo ještě před několika lety něco neslýchaného. Dnes už se to však pomalu stává standardem.
Nabídka produktů
Široká nabídka obchodních produktů a trhů umožňuje investorům diverzifikaci jejich portfolií a využití různých investičních příležitostí. Kvalitní brokeři by měli nabízet rozsáhlou paletu aktiv, včetně akcií, dluhopisů, komodit a forexu. Nezřídka však nabízí také pasivní investiční instrumenty. Čeští a slovenští investoři a tradeři jsou zkrátka stále náročnější a brokerům už nestačí pouze nabídka měnových párů či akciových indexů.
Důvěryhodnost
Komu byste raději svěřili své peníze: člověku, kterého znáte a který vám narovinu řekne, že vaše investice je riziková, či někomu, o kom jste toho moc neslyšeli, ale kdo vám vybarví návratnost vaší investice těmi nejpestřejšími barvami? Důvěryhodnost je jedním ze stěžejních aspektů při hledání brokera. Naštěstí dneska existuje spousta způsobů, jak si brokera “proklepnout” – ať už zobrazením recenzí na Google či Trustpilot, nebo třeba zeptáním se na různých komunitních fórech, discord kanálech atd.
Kvalita zákaznické podpory/čeština
Efektivní a přístupná zákaznická podpora, zejména v mateřském jazyce, je zásadní. To zahrnuje snadnou dostupnost, rychlé řešení dotazů a problémů, a schopnost poskytnout jasné a srozumitelné informace. Mít možnost vyřešit svůj problém po telefonu, chatu, či e-mailem a nemuset přitom přepínat do angličtiny, také nebývalo vždy samozřejmostí. Bývaly doby, kdy podpora v češtině byla nadstandardem, kterým se brokeři chlubili. S rostoucí popularitou tradingu a investování, se však zákaznická podpora v češtině stala spíše nutností. A to je dobře.
Regulace
Regulace v online tradingu označuje soubor pravidel, zákonů a směrnic, které mají mimojiné za cíl také upravovat způsob, jakým dochází k aktivitám na finančním trhu v online prostředí obchodních platforem. V rámci EU jurisdikce jsou tato pravidla vydávána regulátory jako ČNB, CySEC, KNF, CONSOB). Jejich účelem je zejména ochránit investory a tradery a zabránit brokerům v nekalých či pochybných praktikách. Zde může spadat například i příliš agresivní marketing.
Zmíněná pravidla a směrnice nastavují prostředí obchodování na finančních trzích tak, aby bylo pro investory a tradery co nejvíce transparentní a férové.
Někdy to sice může znamenat poměrně nepopulární rozhodnutí, jako je například omezení výše finanční páky u brokerů regulovaných na území EU na 1:30. Jindy naopak povinné zavedení ochrany před negativním zůstatkem, díky kterému klienti EU regulovaných brokerů nikdy nemohou vlivem napákované ztráty jít do mínusu a u brokera se zadlužit.
Samozřejmě stále je zde možnost využít služeb tzv off-shore brokerů, na které se tyto regulace nevztahují.
Model brokera STP/MM
To, jakým způsobem broker nakládá s obchodními příkazy svých klientů, je ovlivněno modelem jeho obchodní infrastruktury. Těch existuje několik, mezi nejznámější však patří rozlišení na STP (straight through processing) a MM model (market maker).
STP brokeři slouží jako opravdový prostředník mezi svými klienty a trhem. Objednávky obchodníků posílají přímo do trhu, navýšené pouze o cenu spreadu, ten je tak jejich jediným výdělkem. MM brokeři naopak protistranu svým klientům přímo sami utvářejí a pokud je obchod klienta neúspěšný, připadne celá částka MM brokerovi.
STP brokeři tak mají zpravidla vyšší spready než MM brokeři, avšak nemusí čelit potenciálnímu konfliktu zájmů, jako MM broker.
Výběr brokera podle modelu je opět na každém obchodníkovi a v dnešní době najdete kvalitní zastoupení u obou typů modelů.
Důraz na vzdělávání klientů
Patrně nejmarkantnější rozdíl v brokerských službách za posledních 20 let. Pokud se pobavíte s obchodníky, kteří začínali v raných 2000 letech, určitě vám zmíní, jak těžké bylo tehdy sehnat edukativní materiály, učebnice tradingu či real-time informace o dění na trzích.
To už dneska naštěstí neplatí a brokeři se skoro až předhánějí, kdo z nich nabídne obchodníkům kvalitnější vzdělání. Ebooky, webináře, semináře, články, to všechno samozřejmě zadarmo a pokud možno pravidelně. Dnešní obchodníci tak mají zcela opačný problém a sice přehršel informací a nerozhodnost při výběru.
Průzkum: Kvalita brokerských služeb v ČR
V současné době probíhá kvalitativní dotazníkové šetření mající za úkol posoudit reálný stav spokojenosti českých a slovenských investorů a obchodníků s brokerskými službami poskytovanými na území EU. Vaše názory a zkušenosti by mohly být pro výsledky výzkumu klíčové!
Pokud tedy máte 10 minut a chuť pomoci, můžete tak učinit vyplněním krátkého dotazníku, na který najdete odkaz níže.