Vize Elona Muska: kontroverzní rebranding Twitteru na X.com
Elon Musk vyměnil dobře známého modrého opeřence za písmeno X. V posledních týdnech se změnilo nejen logo, ale i některé prvky na stránce a vznikla přesměrovaná adresa x.com. Uživatelé aplikace Twitter, kteří jsou na logotyp a barvy zvyklí od roku 2006, nebyli zrovna nadšení.
Co víc, mnozí považovali tento krok za ukázku špatného byznysového uvažování, které povede ke konci platformy. Nicméně Elon Musk má s X.com větší plány. A tak se na ně podíváme a zkusíme je zhodnotit.
„Brzy se rozloučíme se značkou Twitter a postupně také se všemi ptáky,“ napsal výkonný ředitel mimo jiné značky Tesla a SpaceX na svůj Twitter. To bylo 27. července. Jeho tweet neboli nově X mnohé zaskočil. Jeho zaměstnanci na změnu byli připraveni, napsal jim e-mail o pár dní dopředu.
TIP: 13 milionů dolarů v ETH jen za jeden den: Jak funguje spalování ETH na síti Ethereum?
Navzdory tomu nikdo nechápal, jaké přesně má Musk plány a proč by se dobrovolně zbavil značky se sedmnáctiletou tradicí. Podle marketingově-finanční konzultační firmy Brand Finance se Musk změnou loga a barev připravil o 4 miliardy dolarů.
Na druhou stranu je nutné podotknout, že jiné sociální sítě, jako je Facebook a Instagram, mají hodnotu značky v oblasti 45 až 50 miliard USD.

Proč Musk změnil logo Twitteru? A jaké jsou jeho plány?
Název X pravděpodobně ležel v hlavě Muska dlouho. Jeho startup Zip2, dnes známý jako PayPal, se podle autora Elonovy biografie Waltera Isaacsona měl původně jmenovat X.
Spisovatel se taktéž nechal slyšet, že před koupí Twitteru jej Musk o jeho záměru rebrandingu informoval. CEO Tesly totiž chtěl naplnit vizi, kterou si vytyčil už v roce 1999 – vytvoření jednotné digitální platformy, pomocí které lze dělat cokoli online na jednom místě.
Pokud se vrátíme do posledních let, tak na změnu bylo poukazováno dlouho. Třeba kryptickým tweetem „X“.
TIP: Jak poznat rug-pull v kryptu? Ne vždy je to jednoduché
Je dost možné, že jste slyšeli o čínské aplikaci WeChat. To je jakási obdoba WhatsApp pro tamní trh. Nicméně kromě toho je to taktéž Facebook, Superhry, Instagram, Twitter, PayPal a Bolt dohromady. Jednoduše vše v jednom! Jde o koncept zvaný jako „super-aplikace“.
TIP: Jak nakoupit kryptoměny a kde je bezpečně uložit.
Musk se domnívá, že existuje unikátní příležitost pro vytvoření podobné aplikace v USA. A asi má pravdu. Vytvořit se dá. Ale mohla by fungovat? V tom si nejsem tak jistý…

Komentář autora: Koncept super-aplikace nemůže v demokratických zemích uspět
Níže najdete můj osobní názor na problematiku všeobjímajících technologií. Pokud si myslíte, že jsem něco vynechal nebo nezmínil, ozvěte se mi do komentářů!
V první řadě je nutné si připomenout, že Čínská lidová republika je komunistický stát, ve kterém KS Číny hojně využívá technologie za účelem sledování obyvatelstva. Má přitom obrovskou kontrolu nad tím, jaký obsah uživatelé konzumují. A to ve všech aspektech. Nejen na konkrétních sítích, jako je TikTok, ale taktéž v širším smyslu dozírá na to, které aplikace nechá uživatele volně používat. Jde vždy o ty, kde vedení odevzdá straně všechna data a zároveň mlčí o věcech, které se týkají politiky.
Konkrétním příkladem toho, co se stane, když někdo neplní dokonale instrukce, je známý zakladatel Alibaba Group jménem Jack Ma. Ten si dovolil kritizovat čínské regulační úřady ze své pozice nejbohatšího Číňana na planetě. Následně zmizel a dlouhou dobu se spekulovalo, zdali vůbec žije.
TIP: Inflace kryptoměny – jak funguje, co ji způsobuje a na co dávat pozor

Jelikož KS má tak velký úchop nad trhem i lidmi, určuje do velké míry, které aplikace se stanou nejoblíbenějšími. Vzestup WeChat není fenomén vystavěný na dokonalém technologickém řešení, ale na „správném“ politickém cítění manažerů a na sdílení dat s úřady a rozvědkami. Proto tam je tak oblíbená jedna aplikace, ve které lze najít vše. Konkurence nemá šanci ani vzniknout, trh je kompletně deformovaný.
V demokratických zemích probíhá konstantní boj o nejlepší řešení a pozornost uživatele. Aplikace, která se snaží obejmout desítky věcí, by se rychle dostala pod tlak konkurence, jež nutně přijde dříve či později s lepším nástrojem. Všeobjímající aplikace přitom zabere exponenciálně více práce, aby s touto konkurencí mohla bojovat a uživatele si udržet.
TIP: Fenomén tokenizace – blížíme se po 10 letech integraci do mainstreamu?
Slovo závěrem
V neposlední řadě je nutné zmínit existenci institucí, jako jsou úřady pro ochranu hospodářské soutěže. Taktéž volnou diskuzi, která ve státě probíhá. O některých vážných skandálech WeChat se v Číně nikdo nedozví. Tady by článek v novinách o podobných praktikách společnost poškodil a lidé by přešli ke konkurenci.
Ano, jsem si vědom, že Čína nemá veřejnou diskuzi kompletně pod kontrolou a místy se objeví článek o korupci atp. Avšak v žádném případě není rozsah ani pravděpodobnost srovnatelná s demokratickými zeměmi.
Z těchto důvodů se domnívám, že by super-aplikace nemohla v našich reáliích fungovat. Jednoduše: konkurence, existence veřejnosti a důraz na hospodářskou soutěž ze strany státu.
UPOZORNĚNÍ: Informace zveřejněné v tomto článku jsou výhradně informačního charakteru a v žádném případě nejsou investičním poradenstvím nebo obchodním doporučením.